- Toldi Tanoda - havi összefoglaló/I. • Igazgyöngy Alapítvány
A heti záró posztokban az Igazgyöngy komplex esélyteremtő programjának más-más szeletét mutatjuk be. A négy fő terület (művészeti iskola, szociális munka, tanoda, társadalmi vállalkozás) heti váltásban összegzi a munkáját egy hónap tükrében. Ezen a héten a tanoda első beszámolóját olvashatjátok.
Tanodánk története 2012-ben indult három nyári táborral, önkéntesekkel, 2021-ben pedig már heti 4 napot van nyitva, évi 6 tábort szervez 3 főállású és két részmunkaidős munkatárssal, a továbbra is jelen lévő önkéntesek mellett. Kezdetektől az egyéni tanulási utak támogatása volt a fókuszban, egyéni foglalkozásokra építve. Bár a tanoda célja nem az iskolai eredményesség közvetlen javítása, az elmúlt évek munkájának köszönhetően megszűntek a bukások és megjelentek tanodásaink az érdeklődésüknek megfelelő, nagyobb kihívást jelentő középiskolákban is.
Két dolgot érdemes talán külön kiemelni a tanodánkról. Egyrészt a társasjáték-pedagógiát, mint módszert, mely talán legismertebb innovációnk, illetve azt, hogy 2020 óta, a legkorábbi beavatkozási pontot keresve, már 0-18 éves korig dolgozunk a gyerekekkel, fiatalokkal Toldon, ezen a körülbelül 300 fős zsáktelepülésen.
Persze az elmúlt egy év nekünk is eltért a szokásostól: eszközzel, interneteléréssel, online alkalmakkal segítettük a digitális tanrend átvészelését és közelről figyelhettük, hogy mennyire nem volt ez az egész így rendben.
Az elmúlt hónapunk egyébként remekül megmutatja az egész évünket, hiszen a teljesen online léttől, ahol még a 0-3 éves korosztályt célzó programunkat is így próbáltuk működtetni, erre a hétre végre újra eljutottunk oda, hogy legalább a legkisebbektől az alsós korosztá
lyig személyes foglalkozásokat tarthatunk.

Áprilisban a tavaszi szünet és a várható iskolakezdés miatt már nem akartuk terhelni a családokat, így mindenkinek 3 titkos csomagot készítettünk össze, de azt rájuk bíztuk, hogy ezeket meg akarják-e oldani. Nagy öröm, hogy így is 6 családnál, 15 gyerekkel meg tudott valósulni 12 online foglalkozás .Az utolsó héten pedig 16 iskolaelőkészítőshöz – nagycsoportos ovisok -, és alsóshoz volt szerencsénk, ami elképesztően feltöltött végre minket.
Nagyon büszkék vagyunk a középiskolásainkra, akik közül áprilisban hatan voltak aktívak és nekik 50 online foglalkozást tartottak pedagóg
usaink és önkénteseink. A legkisebbeknek szóló programunkban online 11 családdal tudtuk tartani a kapcsolatot, 41 feladatot küldtek vissza, de az igazi örömöt itt is a személyes találkozások jelentik, a héten 8 családhoz jutottunk el.
Bár nem egyszerű ez az időszak, azt mindenképpen pozitívumként éljük meg, hogy sok családdal jó hangulatban, együtt tudunk haladni a közös céljaink felé, és több, mára fontos és jövőbe mutató innovációnkat ez a kényszer szülte. Erről hoztunk is néhány ábrát.
A képek meg leginkább arról szólnak, hogy HURRÁ, végre együtt!
****
Lencse Máté, tanodavezető
  •