FELADATBANK

Villámgyakorlatok

A projekt bemutatása

A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek oktatása, fejlesztése a közoktatás sötét foltja. A felerősödött oktatási szegregáció, az integrációs módszertani kultúra hiánya, a rossz fókuszú beavatkozások miatt egyre több civil kezdeményezés próbál segíteni a helyzeten. Módszereik azonban eltérnek, az iskolai és pl. a tanodai eszközök, hatások nem összehangoltak, sok esetben ellentmondásosak is. Az iskola a „tanítás” helyszíne, a tanodák sok esetben csak a házi feladat megoldásáig, és a játékkal töltött felügyeletig jutnak, képességfejlesztés kevés helyen ágyazódik be a napi feladatok közé. Feltétlenül fontos lenne egy olyan közös elem működtetése, ami hatékony, és közelíti egymáshoz a két oldalon, de ugyanazokkal a gyerekekkel foglalkozó szakemberek módszertani kultúráját.

A felmérések és a tapasztalatok alapján a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek leginkább a figyelemkoncentráció, a memória, a megfigyelőképesség, a logikai gondolkodás, a finommotorika és a szociális kompetenciák területén mutatnak elmaradást. Hátrányaik a legtöbb esetben kezeletlenek maradnak az iskolarendszerben, és halmozódnak tovább. A pedagógusok a tantárgyi ismeretek átadására fókuszálnak, elmaradnak a készségfejlesztések. Sokan úgy érzik, elveszi az időt a tantárgyi munkától, ha ezzel foglalkoznak. Az iskolai mérési rendszer főleg ismeretfókuszú, tehát a sikerkritériumok is ehhez kötődnek.

Létezhetnek azonban olyan gyakorlatok, melyek a tanórai keretekbe is könnyen beemelhetők, a pedagógusoknál is hamar sikerélményt adnak, mert segítenek a gyerekek ráhangolásában, motiválásában, és fejlesztőek is. Ezeket a tanodák (vagy más, iskolán kívüli programok civil szervezői) is könnyedén alkalmazhatnák. A villámgyakorlatok leírásai a pedagógiai tudatosságot fejlesztik a szakembereknél, önkénteseknél, olyan szemléletet adva, ami alkalmas egy tényleges paradigmaváltás alapjait megteremteni.

A projekt keretében 200 villámgyakorlatot dolgoztunk és próbáltunk ki. Ajánljuk mindenkinek, aki gyerekekkel foglalkozik, fejleszteni szeretnék őket, játékosan, sikerélményt adva. Csak öt perc… és az eredmény nem marad el!Létezhetnek azonban olyan gyakorlatok, melyek a tanórai keretekbe is könnyen beemelhetők, a pedagógusoknál is hamar sikerélményt adnak, mert segítenek a gyerekek ráhangolásában, motiválásában, és fejlesztőek is. Ezeket a tanodák (vagy más, iskolán kívüli programok civil szervezői) is könnyedén alkalmazhatnák. A villámgyakorlatok leírásai a pedagógiai tudatosságot fejlesztik a szakembereknél, önkénteseknél, olyan szemléletet adva, ami alkalmas egy tényleges paradigmaváltás alapjait megteremteni.

A projekt keretében 200 villámgyakorlatot dolgoztunk és próbáltunk ki. Ajánljuk mindenkinek, aki gyerekekkel foglalkozik, fejleszteni szeretné őket, játékosan, sikerélményt adva. Csak öt perc… és az eredmény nem marad el!

72. Kapus
73. Karmester
74. Kedvencek 1
75. Kedvencek
76. Kenguru és barátai
77. Kerek keret
78. Kerítésminta
79. Kétfüggős nyaklánc
80. Kezeslábas
81. Ki mi vagyok én?
82. Kié ez a cipő?
83. Kígyóminta
84. Királyi fejdíszek
85. Királyi homlokpánt
86. Királyi medál
87. Királylány sárkány királyfi
88. Kis gömb nagy gömb
89. Kiwi
90. Kő papír olló kígyó
91. Kokárda készítés
92. Könyökfül 1
93. Könyökfül
94. Körben kör
95. Körbeszőve
96. Kövesd a vonalat
97. Közös nevező
98. Közös számolás
99. Különleges láncszemek
100. Lahti
101. Láncminta
102. Láthatatlan egér
103. Legyen az arcodra írva
104. Leveles zsinórdísz
105. Lottó
106. Manósapka
107. Masni dísz 1
108. Masni dísz
109. Megmásztam öt hegyet
110. Melyik vagyok én?
111. Menjünk medvét vadászni
112. Mi lehet a zsákban?
113. Mi vagy ma?
114. Mi változott rajtam?
115. Mi van a palackban?
116. Minta a poncsóra 1
117. Minta a poncsóra
118. Minták a tányéron
119. Mintaképzés egyszerű mértani forma felhasználásával.
120. Mintás sál
121. Mit érzek most?
122. Mit látsz benne?
123. Mondókás mozgásos
124. Mondókázás
125. Mozdulatmemória
126. Mozgásos mondóka az esőről
127. Mozogj úgy mint egy…
128. Nádas
129. Nap csipke
130. Napformájú terítő
131. Neked mi a szupererőd?
132. Neutron
133. Nevettetés
134. Nim
135. Nyári nap
136. Őszi levél párban
137. Őszi levél
138. Őszmanó sálja
139. Pacsibarát 1
140. Pacsibarát
141. Papírkígyó