Néhány hete érkezett a hivatalos értesítés, hogy ismét nyertünk az Open Society Foundations Civil szervezetek oktatással kapcsolatos kezdeményezései és a szülői aktivizmus támogatása 2020-ban induló pályázatán. A 2019-2020-as tanévben ebből a támogatásból indítottuk el többek közt a szülői klubokat, de a tanoda alaptevékenységeinek egy részét is innen tudtuk finanszírozni. Az előző évhez képest idén részben a tavaszi karantén időszakra és a járványhelyzetre, részben pedig a szülői klubok tapasztalataira reagálva, újabb elemekkel bővül a projekt, illetve a szülői klubokkal szeretnénk szintet is lépni.

Az egyik legizgalmasabb tevékenység az anyanyelvi fejlesztésre irányul, amit elsősorban a meséken keresztül szeretnénk most támogatni. Ehhez kapcsolódóan lesz rendszeres, online meseolvasás, amibe a gyerek és a szülő otthonról, egy önkéntesünk pedig távolról, messengeren keresztül kapcsolódik majd be. Ezeket a tapasztalatokat erősíti meg a szülői klubok egy része is, amiken ismert mesekönyv írók és illusztrátorok vezetésével gyűjthetnek saját élményeket a szülők a mesehallgatás terén. A másik hangsúlyos terület a matematikai kompetenciák fejlesztése lesz, amihez egy helyi, “levelezős” matekversenyt és társasjátékversenyeket is terveztünk. Ehhez csatlakozva a szülőkkel egy matekos és egy társasjátékos dobozt is készítünk majd, ebbe olyan eszközök, játékok és feladatok kerülnek, amiket mindenki maga készít el a gyerekeinek, és amiket ki is próbál a szülői klubokon. Mindkét elemmel az otthoni fejlesztésre irányuló motivációt, a tanulási környezet alakulását és a szülők aktivitását is célozzuk. Ez utóbbival szeretnénk tovább is lépni olyan alkalmakkal, amiket egy-egy szülő tervez és szervez majd meg a mi támogatásunkkal.

Tavasszal egy ügyeleti rendszert működtettünk, melyet minden nehézség ellenére néhány középiskolásunk igen jól tudott használni. Innen jött az ötlet, hogy ebből a pályázatból bővítsük az egyéni tanulási alkalmak lehetőségét is. Év eleje óta így hétfőn és kedden 6 órától online tanulási alkalmakat biztosítunk a nagyobb gyerekeknek, melyet néhányan egyelőre nem illetve csak egyszer-egyszer, három-négy középiskolásunk viszont egészen rendszeresen igénybe is vesz.

De nem csak a szülőknek és a gyerekeknek van szükségük kompetenciafejlesztésre, az egyik legjobb dolog ebben a munkában az, hogy mi is folyamatosan tanulhatunk és nekünk is fejlődnünk kell. Egyéni szinten is: ebből a pályázatból két tanodapedagógusunk épp most végzi a Dyscalculine program. A diszkalkulia korszerű terápiája című online továbbképzést. És alapítványi, szervezeti szinten is, ami a Venustus Pro Képző és Tanácsadó Kft. segítségével tovább folytatódik ebben a tanévben.

  •