A Tesco “Ön választ, mi segítünk” programjának keretében a kamaszokkal mostanában kicsit komolyabb témákban is elmélyültünk, olyanokban, mint a testkép és az önismeret, a szerelem, a menstruáció és a testi higiénia vagy az internetbiztonság. Tavasszal és nyáron több foglalkozást tartottunk ezekben témában, nézzük először, hogy mi történt a lányokkal a csajos klubokon.

1. alkalom: szépség, testkép, külső-belső tulajdonságok

Minden alkalmat valamilyen ráhangolódással indítottunk. A testkép miatt az elsőt mindjárt egy Könyök-fül játékkal, ami innen visszanézve azért is remek választás, mert vicces is, de bizalom is kell hozzá bőven, és ebből mindkettőre szükségünk volt a projekt során. A részletekről itt már írtunk, de annyit most is elárulunk, hogy előkerült még Celeste Barber, egy egészen heterogén influenszer csapat és a NANE önbecsülés ábécéje is, a legjobb rész pedig az volt, amikor a jó csaj megalkotásánál nem is volt kérdés, hogy mindenféle külső és belső tulajdonság is meg fog jelenni rajta.

2. alkalom: szerelem, kapcsolatok

Itt az Add tovább a kört játék hullahopp karikás verziójával hangolódtunk a témára és egymásra. A kapcsolatokra, amiből meglepően sokat összeszedtünk, köztük rokoni, baráti, szerelmi, de iskolai viszonylatban is.  Idézetek segítségével mélyültünk el igazán a témában, és ezek kapcsán fontosakat beszélgettünk arról is, melyik kapcsolatokban lehet szerelem. Az alkotást általában is szeretjük, most mindenki egy-egy saját szívet készített, aminek a belsejébe olyan dolgok kerültek, amitől működik egy kapcsolat, kívülre pedig olyanok, amik nem férnek bele a szerelembe (sem)

3. alkalom: női test, menstruáció, higiénia

Tudtátok, hogy vannak Dixit kártyák, amik a nőiséget vagy azt fejezik ki, milyen lánynak, nőnek lenni? Mi ilyeneket kerestünk, aztán egy brainstorminggal összeszedtük, miket csinálnak a nők és mik azok, amik elsősorban vagy csak velük történnek. A menstruáció például ilyen, aminek a hátterét, mikéntjét és a ciklus jellemzőit az évszakos párhuzammal, egy hormonmentes videóval és menstruációs eszközök csoportosításával vizsgálgattuk. Ezek kapcsán jött a legjobb részt, egy remek beszélgetés, sok-sok kérdéssel, félelemmel, tapasztalattal, bizalmas és fontos információval. Készültünk még menstruációs tornával és naptárkészítéssel is, ezekre viszont már csak annyi idő jutott, hogy aki szeretné, hazavigye.

4. alkalom: közösségi média – előnyök, veszélyek

A Lovagi ujjtorna egy játékához hasonlóan megérkeztünk ezúttal nem a könyvbe, hanem a foglalkozásra. A gondolatainkat most is egy gyűjtéssel indítottuk be és rendszereztük, a téma azt volt, hogy milyen közösségi média felületeket ismerünk. Pecsételtünk is, hogy ki hol van fent. Beszélgettünk arról, miket lehet csinálni ezeken a felületeken, amiből aztán mindenki összeállította a saját közösségi médiás Maslow-piramisát. Ebből kiderült, ki mit mire használja ezeket az oldalakat. Vitával zártunk, kétsarkossal, közösségi média és barátság, internetes zaklatás, aktivitás, reprezentáció témákban

5. alkalom: önismeret, közösségi média

Egymásnak írogattunk, mindenki mindenkinek, csak pozitívat. Elővettük a Maslow-piramisokat és beszélgettünk egy videó kapcsán a megosztásokról. Oké és nem oké üzeneteket válogattunk a NANE oldalán, a végén pedig újra elővettük az önbecsülés ábécét is.

Az utolsó két alkalomra való felkészülésben a Polémia Intézet munkatársai segítettek nekünk. Egy közös beszélgetés után összeállítottak egy kiadványt, amelyben általános fogalmaktól kezdve, a jogi vonatkozáson keresztül, a gyakorlatban használható feladatokig mindenféle hasznos információt megtalálhatunk és akár más, hasonló szervezetek számára is hasznos füzet született. 

A fiúkkal némileg másként alakultak az alkalmak. Részben azért, mert fiatalabb csapatról beszélünk, részben azért, mert kicsit a kapcsolatunk is más szinten mozog, mint a lányokkal. A külső és belső tulajdonságok náluk is előkerültek az első alkalommal, hasonló feladatok mentén, mint a csajoknál. A szerelem helyett velük inkább a barátságokról beszélgettünk, illetve az utolsó alkalommal közösségi média használatával foglalkoztunk velük is.

Nem volt egyszerű dolgunk a srácok bevonásával, a fiúkat kifejezetten nehéz volt megmozgatni, velük nem is fért bele az összes alkalom megtartása, de a lányoknál is azt láttuk, hogy nyáron viszonylag nehéz őket motiválni. Ennek ellenére a megtartott alkalmakat nagyon értékesnek ítéltük. Kicsit zavarban levős, olykor-olykor vicces, de nagyon érdekes és őszinte beszélgetések alakultak ki. Úgy látjuk van igény ezekre a beszélgetésekre és talán arra is rá tudtunk erősíteni náluk, hogy ha van valami gondjuk, kérdésük, akkor számíthatnak ránk. Valamilyen szinten tök jó lenne ezeket a beszélgetéseket beépíteni a középsulis klubba vagy felsős klubba, meglátjuk, hogy milyen formában fog ez sikerülni.

Julcsi, Tami