Az emberi test
Sűrűn érik mostanában egymást a projekthetek, míg februárban inkább a tervezés, alkotás állt a központban, márciusban az elmélet és természettudományok felé fordultunk és az emberi test felépítését és működését tanulmányoztuk a gyerekekkel.
Melyik testrészünk hol van? Ezzel a felütéssel indítottuk a 2-4. osztályosokkal a projektet. Persze összerakni egy lányt vagy egy fiút fejből, törzsből, lábakból és kezekből nem kihívás már ennek a korosztálynak, így nehezítettünk: egy maguk előtt tartott dobozon kellett felépíteniük őket anélkül, hogy látnák. Annyit mondhatunk, elég absztrakt figurák születtek így!
Kiderült, hogy a csontvázak nem csak halloweenkor jönnek jól, most egy asztalra fektetett, papír változattal készültünk, amit a gyerekekkel együtt raktunk össze, és közben néhány csontot még meg is számoltunk vagy magunkon is megkerestünk. A hasonló kezdés után minden csapattal más-más szervrendszer működésében merültünk el két könyv segítségével (Andrea Schwendemann: Testünk és Az emberi test – Játékos Larousse enciklopédia), a szervek pedig a csontinkra is felkerültek ezután. Bár eddig is sok kérdés merült fel és talált válaszra, a legizgalmasabb talán a How does The Human Body Work? alkalmazás kipróbálása volt. Ha már magunkba nem látunk, ezen keresztül néztük meg, hogy működünk belülről. Zárásként pedig kiszíneztük vagy meggyurmáztuk a vizsgált területhez tartozó szerveket. Nem mindig van ez így, de el kell ismernünk, hogy ezúttal remek témát választottunk: minden gyereket nagyon érdekelt az emberi test működése, és más-más mélységben, de mindegyik csapatban izgalmas kérdésekről tudunk ezen keresztül beszélgetni magunkról.
Az elsősökkel is hasonló módon kezdtük a foglalkozást. Először egy arc részeit kellett a látásunk kikapcsolásával a helyére tenni, majd náluk is jött a csontváz, ahol néhány hiányzó csontnak a helyét keresték meg. Mivel a csontvázunk nagyjából egy magas volt az elsőseinkkel, még azt is el tudtuk játszani, ahogy a röntgenen keresztül megvizsgáljuk őket, amit nagyon élveztek.
Ezután picit más vizekre eveztünk, mert azt gondoltuk, hogy a belső szervek és működésük elvont a legkisebb iskolásainknak, így olyan részét szerettük volna megmutatni az emberi testnek, ami hozzájuk kicsit közelebb áll, kézzel foghatóbb, így esett a választásunk az érzékszervekre. Az emberi testről szóló könyvünk jól jött itt is, az érzékszerves résznél kiválóan látó, halló állatokat ismertünk meg, majd a saját hallásunk, ízlelésünk és tapintásunk kiválóságát teszteltük le. A foglalkozás végén még két feladat várt ránk: wordwall feladatban párosítottunk érzékszerveket észlelésekkel, valamint egy kis kézműves feladatban mindenki kiválasztotta a számára legszebb, legfinomabb, legjobb hangú ételt, állatot, növényt vagy tárgyat. Az elsős gyerekeknél is azt láttuk, hogy hihetlenül érdeklődőek a témában és lekötik őket a feladatok, sok mindenre rácsodálkoztak és sok okos dolgot mondtak.
Julcsi, Tami