Magból virág

Ez egy olvasós blog lesz!

Március idusán kokárdákat helyeztünk a szívünk fölé, ovisaink segítségével pedig a tanodába érkezőket már a bejáratnál is egy ünnepi “virágágyással” fogadtuk a héten.

A tavaszi készülődésben itt az ideje számba vennünk azokat a magvacskákat is, amiket évekkel ezelőtt, tanodánk alapítói, önkéntesek, szülők és szakemberek vetettek az olvasás-kertünkbe. 

Mostanra sok-sok szárba szökkent már, évelőnek bizonyult:)) , vannak olyanok,amelyek már egész terebélyes fácskává lettek és a nyári melegben árnyékot adnak a még csak most cseperedő új olvasóknak.

Nemrég az United Way Magyarország szervezésében a szegedi Motiváció Műhely Olvasáskultúra- és szövegértés-fejlesztés képzését végezhettem el. 

A szervezeteink közötti együttműködés tíz évre tekint vissza.

Képzéseket végezhettünk, értékes könyvadományokat nyertünk és ha távolabbról is, folyamatosan figyelemmel kísérjük egymás munkáját. A képzés sok módszertani eleme réges-régóta beépült a tanoda mindennapi életébe.  Vannak újak, vannak amik régiek de időközben bővültek és megújultak, 

Vannak amik picit feledésbe merültek, mert épp nem volt rá érdeklődő, de most friss szemmel rátekintve jó lesz újra használatba venni…..de a legjobb, egy nagy egészben látni a sok-sok lehetőséget. Most a gyakorlottabb olvasók, a felső tagozatos gyerekek voltak fókuszban.  A tavaszi szüneti táborunk estéi  alkalmat adnak majd arra is, hogy részletesen beszámolhassak a képzés átfogó módszertanáról a többieknek és kitaláljuk, hogyan építhetjük be rendszeresen a felsősök tanodai tanulásaiba. 

Amíg  idáig  jutunk, jó egy kicsit visszatekinteni. Mi és hogyan valósult már meg Toldon az olvasással kapcsolatban. 

Első lépések

Az értő olvasáshoz vezető út első lépései még az első tipegő-totyogó lépések megtétele előtt kezdődnek.  Egészen korán. 

Akkor, amikor a babák környezetük hangjaiból a beszédhangokat már felismerik és a sírást egyre gyakrabban félretéve, maguk is elkezdik próbálgatni saját hangocskáikat. Felismernek a beszédfolyamból egyes szavakat. 8-10 hónaposan már meglepően sokat be is azonosítanak.

Aztán a hangokból szavak, a szavakból közlések, majd játékok, dalok, mondókák, később pedig történetek lesznek. 

Csenge, családmentorként a tanodában a legkisebbekkel foglalkozik, sokféle támogatást nyújt a babájukat váró, kisbabákat nevelő anyukáknak.  Az egyik kiemelt terület nála is a nyelvi fejlődés előremozdítása és a babák bevezetése a könyvek mesés világába. Könyveket visz a kisgyerekek otthonába, és a sok játék és játékos, verses foglalkozás mellett, könyvekkel is ismerkednek a tanodába érkezők, a Matató foglalkozásokon is.

A leendő fiatal olvasók még egy módon találkozhatnak a könyvekben rejlő izgalmas történetekkel. Mégpedig az otthoni mesélés során. 

Nyári táboraink minden estéjén tanodások és önkéntesek vendégeskednek a házak udvarán, meséskönyveket visznek magukkal. Gyakran a házak apraja-nagyja köréjük gyűlik, és a könyveket körbeadva, laponként mindenki bekapcsolódhat az olvasásba. Az is megesik olykor, hogy  az egészen picik is “felolvasnak”, vagyis mesélnek a többieknek a képekről, olykor nem is szavakat használnak, csak gagyognak még, utánozva a hangsúlyokat, szüneteket, ahogy a nagyoktól látják. 

Az otthoni olvasásnak van egy másik formája is. 

Év közben online meséléssel kapcsolódunk a családokhoz. Ez azért fontos nekünk, mert ez még mindig a mesélés és a könyvekkel való kapcsolat olyan formája, ahol személyesen adjuk át a meséket a hallgatóságnak. A rajzfilmes mesenézéssel ellentétben, a gyerekek nem maradnak magukra a képernyő előtt,  a mesélés abban tempóban történik, ami befogadható számukra. Látják a könyvek lapjait, hosszan nézegethetik ezeket, de láthatják a mesélők arcát, figyelhetnek a természetes hanghordozásra és van idejük maguk elé képzelni a szereplőket és a történéseket. Ami még fontosabb, hogy kérdezhetnek is a mesélőtől, meg is beszélhetik együtt a meséket. 

“Szeretnénk, ha a tanodásaink jól tudnának olvasni és értenék is a szöveget.” fogalmazta meg Máté egy régi blogban. Ez az út az élő énekszó, meseszó és mondókák megismerésével kezdődik.  Aztán hamar megköttetnek a könyvekkel való barátságok is. 

Amint a képeken láthatjátok, ez egyáltalán nem is olyan nehéz:)

Köszönjük mindazoknak, akik szívesen és rendszeresen fogadják a mesélőket személyesen és online is az otthonaikban! Köszönjük azoknak, akik könyveket adományoznak nekünk, valamint a szakmai támogatást is! 

Köszöntjük azokat, akik mesehallgatókból maguk is a mesék felolvasóivá válnak! 


Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!