félévvel ezelőtt voltam utoljára Toldon, és már az utazás előtti közös munka nyilvánvalóvá tette, hogy a mostani ittlét egészen más, sokkal szervezettebb és összefüggőbb lesz, mint legutóbb volt.

A legfontosabb változásnak az tűnik, hogy sokkal könnyebb volt a gyerekekkel, mint legutóbb, és ez nemcsak amiatt volt, hogy többükkel már ismertük egymást. Az elmúlt hónapokban megszervezett és beüzemelt online tanítás segít a munka egész hétre való kiterjesztésében, és a legkisebbek is nagyon ügyesen tudják már kezelni a számítógépet, fejhallgatóval, mikrofonnal felszerelkezve, gyakorlatilag egyedül oldják meg a megosztott feladatokat.

DSCN0256

A Skype segített abban is, hogy egyikükkel már azelőtt megkezdhessük a közös munkára való készülést, mielőtt akár személyesen találkoztunk volna, így ebben a három napban sokkal tovább juthattunk.

Óriási segítséget jelent a tanulási napló is, amit minden foglalkozás után ki kell tölteni, a következő közös munka már erre épül, lehet egy előzetes benyomást szerezni a felkészültségi szintről, könnyebb előre tervezni, ívet adni a tanításnak. Hosszútávon akár az egyes tantárgyak összehangolása is elképzelhető, ami egy újabb lehetőség, és például az irodalom, a földrajz és a történelem esetében abszolút lehetségesnek érzem. A portfólió, amit szintén minden gyerekről névre szólóan vezetünk, minden általunk használt feladatlapot, segédanyagot tartalmaz, ami például egy felmérő összeállításánál, vagy a tananyaghoz tartozó kiegészítő videók, online anyagok tárolásánál jelent fontos kiegészítést.

A legfontosabb kérdés szerintem az, hogyan állnak hozzá a változásokhoz a gyerekek, és én összességében véve úgy láttam, jó irányba mennek a dolgok itt is. Hozzá kell szokni ahhoz, hogy a rendszeres Skype új rendszert ad a tanodának, rendszeresen, a héten akár többször, időre meg kell jelenni, elvégezni a feladatokat. Ez nagy dolog, alkalmazkodást kíván, de úgy tűnik, kicsik és nagyok egyre szívesebben vesznek részt az órás, félórás beszélgetéseken, feladatmegoldásokon. Lehetővé válik, hogy kétszer annyian kapjanak személyre szóló feladatokat, a lent lévők munkája is könnyebbé, hatékonyabbá válik. Látszik, hogy a közös munka szabályait közösen raktuk le, és egyaránt vonatkoznak tanárra és diákra, igazi társakká válva együtt vállaljuk a feladatokat, együtt dolgozunk a megoldásokon is.

DSCN0265

Legutóbb a nap fénypontja egyértelműen a társasdélután volt, ami akkor még kiszámíthatatlanul, bár növekvő létszámmal zajlott, mostanra viszont estéről estére visszatérnek a gyerekek, vannak ismert és szeretett játékok, de mindig nyitottak arra is, hogy valami újat tanuljunk. Sokkal kevesebb volt a vita, a veszekedés, mint legutóbb, a játszmák a játéktáblán zajlottak. Megmaradt az a versengő, egymást ugrató, csibészes légkör, ami az elejétől fogva jelen volt, de mintha a tréfák kevésbé lettek volna durvák, és sokkal jobban figyeltünk egymásra.

Azt hiszem, kezd kialakulni egy hatékony modell a toldi tanodában, ami azért működőképes, mert teljesen „alulról”, a gyerekekkel együttműködve, az ő problémáikra válaszokat keresve sikerül építeni, az állandósuló elemek növelik a rendszer stabilitását, segítenek abban, hogy kapcsolatok alakuljanak ki, bizalmas légkör teremtődjön meg gyerek és gyerek, gyerek és segítő között. Jó lélekkel készülhetünk a hamarosan kezdődő őszi szünetre. Várnak minket.

  •  

Szólj hozzá!

Bejelentkezés a hozzászólás írásához
  Feliratkozás  
Visszajelzés