Fontos nekünk a matek. Nem a szívünk csücske talán – legalábbis nem mindegyikünknek-, de velünk van minden héten a tanulásokban, a készülésekben, a terveinkben és az ötleteinkben. Ritkán írunk egészen konkrétan róla, mert nehéz és néha meglehetősen ingoványos terület, ahol mindig sok kérdés és probléma merül fel, és egy-egy válasz gyakran újabb dilemmák sorát indítja el. Ez utóbbit mégis nagyon szeretjük benne, hiszen így tudunk folyamatosan fejlődni, változtatni és elmélyülni, ez segít az építkezésben.

Az egyik legfontosabb és legrégebbi dilemmánk a típusfeladatok mechanikus gyakorlása és a mélyebb értelmezés köré épül. Mert tudjuk, hogy hosszútávon a fogalmak alapos megértése, a sokféle analógia és ellenpélda, a komplexebb, távolabbra mutató feladatokban való elmélyülés jelenti azt, amire építeni lehet. Ugyanakkor nem gondolkozhatunk csak évek távlatában, hiszen a felmerülő problémák megoldása, a jegyeken való javítás vagy adott esetben az iskolai rendszerben maradás kérdése nem mindig várathat magára. Már csak azért sem, mert ezek a jelenbeli történések nagy hatással vannak a gyerekek tanulási motivációjára.

IMG_20150130_132836

Éppen ezért szeretnénk együtt haladni az iskolai anyaggal, az aktuális kérdésekre válaszolni, megtalálni a csatlakozási pontokat és erősségeket, ezzel támogatva azt, hogy a gyerekeknek minél több sikerélménye legyen a tanórákon is. Osztályokra lebontva feladatlapokat készítünk a különböző témákhoz, amiket szükség esetén bővítünk, rövidítünk, az egyéni igényekre szabunk. Ezek biztosítják a párhuzamosságot, de emellett jól használhatók arra is, hogy előre megnézzünk, vagy éppen átismételjünk egy-egy nehezebb témát.

A matekozás másik fókuszát a felmerülő konkrét, illetve néha nagyon is általános problémák képezik. Ide tartoznak például a számfogalom bővülésével és mélyülésével, a szorzással és osztással, a törtek és a negatív számok értelmezésével kapcsolatos nehézségek. Sok időt fordítunk arra, hogy a fentiekkel kapcsolatos gondokat minél pontosabban megfogalmazzuk, és utakat keresünk ezek megoldásához. Az ötleteinket szeretnénk ebben a félévben még gyakrabban és intenzívebben kipróbálni, látni, hogyan működnek, alakítani és formálni őket. Építkezni még jobban, és berakni egy-egy hiányzó LEGO darabkát.

Miközben a hangsúlyok megválasztásán elméleti szinten gyakran töprengünk, a héten a gyakorlatban egészen jól sikerült eltalálnunk ezeket – és nem is csak a matekban. A tanulás és a közös társasozás – amikkel a foglalkozásokat indítottuk és zártuk-, jó ritmusban váltották egymást. Játszottunk sok olvasós Dobble és Gyümi partit, és többször előkerült a kétszemélyes játékok közül a Quoridor és a Rosenkönig. A régiek mellett egy újabb társassal bővült a repertoár: megtanultuk a Ludixot, amit tulajdonképpen a PIG római számokra szabott verziója.

IMG_20150130_131124

Fontosnak tartjuk a tanulások szervezésével kapcsolatban, hogy mindenkivel tudjunk hetente foglalkozni. Mivel sokan egyszerre érnek haza az iskolából, gyakran előfordul, hogy egy-egy gyereknek nemet kell mondanunk, amikor másodjára vagy harmadjára akar jönni a héten, mert ez már nem fér bele az időnkbe.  Ebben a három napban azonban több ilyen extra alkalomra is sor kerülhetett, amit annak köszönhettünk, hogy pénteken a legtöbben a korábbi busszal jöttek haza. Így nemcsak többször tudtunk foglalkozni egy-egy gyerekkel, de a foglalkozásokat is hosszabb ideig tarthattuk. Külön örültünk annak, hogy egy fiú, aki szeptemberben nagyon lelkes volt, ám ebben a tanévben csak egyszer járt nálunk, újra csatlakozott hozzánk, és kétszer jött tanulni.

IMG_20150130_152921

Az esti társasozások alkalmával a népszerű Gyümi és Age of War mellett előkerült a szinte már elfelejtett No merci. Tanultunk ismét új játékokat is: kipróbáltuk a saját készítésű Dixit Jinxünket, a kooperatív játékaink sorát pedig a Hanabival bővítettük.

IMG_20150130_170059

A lelkes elsőseink is jöttek ma tanulni, igaz csak a két fiú, de így is jól alakult a fejlesztés. A mai foglalkozást a betűk feltérképezésére szántuk, több feladathoz is előkerültek a LEGO elemek, így a fiúk nagyon szorgalmasan oldották meg a feladatokat. Szótagoltunk, olvastunk, írtunk is egy kicsikét. Azért volt ez egy nagyon fontos lépés, mert a munkacsoporttal elhatároztuk, hogy mélyebben és komolyabban beleássuk magunkat a tanulásba. Úgy gondoljuk, hogy korábbi foglalkozásaink alatt sikerült sok-sok alapkészséget fejleszteni. Ezzel megalapoztuk, hogy a jövőben könnyebben elsajátíthassák az írás-olvasás bonyolult tudományát. Ennek érdekében nagy változáson megy keresztül a munkacsoport, új célokat tűzünk ki, új utakat keresünk és próbáljuk még kreatívabb feladatokkal támogatni a gyerekek hatékony tanulását.

10952325_846211832104755_2099077073_n

Petra és Tami

  •  

Hozzászólás írása