A tegnapi tapasztalataink alapján a mai napra egy strukturáltabb drámás foglalkozástervet készítettünk, ami ugyan önmagában nem sokat segített a felmerülő problémákon, mégis voltak pozitív benyomásaink. Megszabtuk a játékok felelőseit, feszesebb menetet tudtunk tartani, de a gyerekek mégsem játszották végig a játékokat. Azt tapasztaltuk, hogy ha megteremtjük az adott szituációkat, akkor a gyerekek belehelyezkednek az általunk felkínált és maguk által kreált szerepekbe. A fiktív tér fizikai kijelölése, például az űrhajó bekerítése egy spárgával, működőképesnek bizonyult. Bár a gyerekek nem tudtak maximálisan egymásra figyelni, a szerepbe való belehelyezkedés sokuknál megtörtént.

IMG_20150812_093543

Az első játék egy UFO fogócska volt, ahol mindenki átváltozott, akit megfogtak. Miután meghallgattuk az itt maradt UFO panaszát az átköltött „Hello, Béla vagyok” kezdetű utánzós játék segítségével, beszélni akartunk a főnökével. Felmentünk az űrhajóra, hogy megkeressük őt a már ismert „titkos karmester” nevű játékkal. Az üzenetet már nem sikerült átadni, mert a postás játék (egymás fülébe súgva adunk tovább egy üzenetet, aztán meghallgatjuk, hogy mivé alakult) előtt úgy döntöttünk, hogy bonyolultabb játékba már nem kezdünk bele.

A délelőtti kézműves foglalkozást egyszerű pörgettyű készítésével kezdtük. Először egy kör alakú rajzlapra mindenki megtervezhette saját mintáját, vagy ha ehhez valakinek nem fűlött a foga, előre kinyomtatott mintákból készíthette el ugyanezt. Ezeket kartonból kivágott körökre ragasztottuk rá, majd a közepébe lyukasztott két ponton keresztül fűztük fel. A fonal két végének megpörgetésével pedig kezdődhetett a színkavalkád.

IMG_20150812_102843

Aki ezzel megvolt, érdekes festményeket készíthetett egy salátacentrifuga segítségével. Kezdetben kör, majd a gyerekek saját ötletei alapján szív és egyéb formákat vágtunk ki rajzlapból, amiket a centrifuga aljára rögzítettük és felhigított temperával fröcsköltünk össze. Kezdődhetett a tekerés! A színek szépen elfolytak a papíron, mi pedig izgatottan kísérleteztünk újabb és újabb darabokkal.

IMG_20150812_110839

IMG_20150812_111139

A tegnapi ismerkedés után ma már dáma-bajnokság kezdődött hat eltökélt fiatallal. Egész héten gyűjtik majd a pontokat, a tábor végén pedig a két legeredményesebb játékos dönt az elsőségről. Jó látni, ahogy másfél-két órán át leköt egy absztrakt játék srácokat. A társas terén persze más érdekességről is beszámolhatunk. Egyrészt elkezdtünk ismerkedni az Agricolával, ami az eddigi legkomplexebb játék, és ez még akkor is nagyon izgalmas, ha egyetlen főt mertünk csupán bevonni. Éppen ezért komolyan vesszük az utánpótlásképzést is, alsósokkal tanultuk, játszottuk a Fincát, ami kicsit nehéz volt nekik, de holnap újra nekimennek. És ennél többet nem is akartunk elérni.

IMG_20150812_151426

Folytattuk az emberi test felfedezését a természettudós projekt keretében. Ma új taggal bővült a csapatunk, ezért kezdésként újra elővettük szétszedhető emberkénket, melynek részeit újra átbeszéltük. Ezután két szervvel ismerkedtünk meg közelebbről. Miután megfigyeltük saját légzésünket, a tüdő működését modelleztük  egy lufiból, palackból és szívószálból álló egyszerű szerkezettel. Habár a szív funkcióinak mélyebb boncolgatására nem jutott időnk, a vér összetételét egészen közelről vizsgáltuk meg. Mikroszkóp híján ehhez is egy modellt készítettünk, többek közt dekorgyöngy (vörösvértest), hungarocellgolyó (fehérvérsejt) és dekorgumi (vérlemezke) segítségével. A foglalkozást a tegnap elindított füzet kiegészítésével zártuk, amibe mindenki lerajzolhatta vagy írhatta a mai alkalom legtetszetősebb elemét. Most különösen éreztük a délelőtt végét, a gyerekek és mi is elfáradtunk, így kevésbé sikerült bevonnunk őket a vizsgálódásba.

IMG_20150812_114453

Újra elkértük az iskolába készülőket az óvodából, és mi is meglepődtünk, hogy több, mint 60 percet sikerült együtt töltenünk a különböző feladatok megoldásával. Foglalkoztunk a testséma fejlesztésével, végeztünk elemi matematikai számításokat, logikai feladatlapokat oldottak meg önállón, és közös mesét is alkottunk Dixit kártyák és Sztorikockák segítségével. Több élvezetes játékot is beiktattunk egy-egy komolyabb feladat közé, így hamar elment az idő. Ez a mai foglalkozás megmutatta, hogy igenis terhelhetőek a kicsik is, habár a végén a kisfiú kijelentette, hogy ő bizony nagyon elfáradt. Igaz, mi is jobban ügyelhettünk volna, hogy ne húzódjon el a foglalkozás, csak mert minden flottul megy. Legközelebb erre is próbálunk figyelni.

20150812_131924

A kiscsoportos iskolaelőkészítő fogalkozások mellett egyéni tanulásokra is jut idő a héten. Hosszabb-rövidebb időre minden nap sikerül lekötnünk az óvodásokat a nekik szánt fejlesztő feladatokkal, gyakorlatokkal, de az igazi meglepetést az iskolások jelentik. Elsősorban a pótvizsgára készülő és a második osztályra gyakorló gyerekeket vártuk tanulni a táborok idején, de mellettük mindig akadnak olyanok, akik kedvet kapnak, és kitartóan kérlelnek minket, hogy ők is hadd tanulhassanak. Ennek persze nehéz ellenállni, így a többi programmal párhuzamosan zajlik a tanulás is, hol előre eltervezett módon, hol improvizálva.

A pálya ma elmaradt, délután is a kultúrban voltunk. Esélyünk sem volt a hőséggel szemben, de egy kis vizilufizás segített. Rohangáltunk kicsit az udvaron (Csoffadt patkány) majd bent gyúrtuk tovább a társasokat. Sajnos délutánra nem tudtuk összeszedni a srácokat, hogy beszélgessünk a tegnapi filmnézésről, de nem tettünk le az első disputás foglalkozásunk megtartásáról. Türelem.

András, Berta, Bogi, Bogi, Eszter, Gábor, Julcsi, Karen, Marci, Máté, Sári, Tami

  •  

Hozzászólás írása