Keretezés

Ezen a héten olyasmi történt velünk, ami azért elég ritka a munkánkban: szinte minden az előzetesen elképzeltek szerint zajlott.  Egyetlen gyerek volt csak, aki nem jött, egy pedig a megbeszélthez képest egy órával korábban érkezett. Mindez egy olyan héten, amikor inkább túltervezésről beszélhetünk, mivel rengeteg új programunk van szeptember-októberre, és sok az új gyerek is.

IMG_20150911_162609

Folytattuk a szövegértési tesztek felvételét, ismétlő feladatlapokkal dolgoztunk, szóval még mindig az évkezdés, a belerázódás volt az elsődleges, de a rendszer, a szervezettebb hozzáállás eljutott a gyerekekhez is. Ha az utcán összefutottunk valakivel, nyugodtan meg lehetett kérdezni, hogy mikor jön, pontos volt a válasza és tényleg akkor érkezett. Sokakért még el kell mennünk, nem mindenkit engednek el egyedül, de a házaknál sem kell meglepődéssel küzdeni, a gyerek otthon van, indulásra készen vár minket. Ebből az alapállásból könnyebb lesz továbblépni, hiszen szeretnénk, ha kevesebb lenne a járkálás, a kísérgetés, ha önállóbbak lennének a gyerekek, ami több időt biztosítana a hasznosabb tevékenységekre. Ehhez nagy segítség lesz az új ház, ahol nagyon szépen halad a munka, rövidesen költözhet a tanoda és közelebb leszünk minden tanodás gyerekhez.

20150910_165514

Közel 30 gyereket értünk el ebben a három napban, ami példa nélküli. Ehhez persze szükség volt online támogatásra és arra is, hogy péntek-szombat négyen is Toldon voltunk. Jelenleg pályázati pénzből ez megoldható, később nehéz lesz tartani ezt a ritmust, hiszen az utazási költség óriási tétel. Keressük a megoldásokat, az arányokat, de elképesztően jó folyamatok indultak be. Remek megélni, ahogy a tanoda a gyerekekkel együtt fejlődik. Még közelről nézve is látványos, de ha a két évvel ezelőtti évkezdést hasonlítjuk ehhez a héthez, akkor különösen. Volt most óvodás egyéni fejlesztés, elsősöknek kiscsoportos foglalkozás, tucatnyi egyéni tanulás, disputa, egyéni és kiscsoportos pályaorientációs beszélgetések, idegen nyelvi móka, absztrakt- és társasjáték kicsiknek és nagyoknak, mérés, diagnosztika. Közben vasárnap disputa-képzés, szerdán megbeszélés, egész héten pályázatírás, pénteken bemutató az ELTE IPPK gyakorlati hely börzéjén. Pedig nem is olyan rég még csak üldögéltünk az árok szélén a gyerekekkel és jól éreztük magunkat. Mondjuk még most is valahogy így érezzük, így definiáljuk magunkat.

20150911_125055

Na de néhány részlet.

A héten mindhárom angolosunkkal tudtunk tanulni, de nem minden foglalkozás sikerült úgy, ahogy elterveztük. Az egyik páros foglalkozáson ismétlésként önismereti plakátokat készítettünk, amikben a már ismert szerkezeteket és szókincset gyakoroltuk. Nem számítottunk arra, hogy versenyként fognak a plakátkészítésre tekinteni, de mivel az egyik lány látványosan gyorsabb volt a másiknál, a foglalkozás közepe teljesen szétesett, a motiváció elvesztése miatt pedig az egyik plakát nem is készült el teljesen. Szerencsére érkeztek új idegen nyelvi játékok a tanodába, így egy könnyebb játékkal folytattuk, amiben kicsit felengedtek az indulatok. Persze mi is tanultunk ebből, és megpróbálunk mostantól egyénileg foglalkozni a lányokkal. De volt sikerélmény is: az idősebb angolosunknak egy hosszabb angol szövegértési feladatot adtunk, ami egyáltalán nem riasztotta el, sőt, nagyon tetszett neki. Jó látni, hogy már a terjedelmesebb angol szövegek feldolgozásával is megbirkózik, és ebben az irányban szeretnénk továbbhaladni vele.

20150911_170332

A héten megtartottuk a második disputa-foglalkozást, amiben már igazán kemény vitahelyzetbe hoztuk a toldi fiatalokat: a saját disputa-szabályaikat kellett megalkotniuk. Ehhez egy olyan szituációba helyeztük őket, amiben semmilyen szabály sem akadályozta meg egy „rossz vita” kialakulását. Eldönthetetlen tételmondatot kaptak, nem szabályoztuk, hogy ki mikor beszélhet, a vitavezető nyíltan foglalt állást az egyik csapat mellett, annak lett igaza, aki egyre hangosabb volt és még a személyeskedésnek is teret adtunk. Hamar le is zártuk, a tapasztalatok alapján pedig szabályokat alkottak, amikről a kétsarkos vita módszerével beszélgettünk. Habár felmerült az is, hogy talán izgalmasabb lenne szabályok nélkül vitázni, a végén mégis megegyeztünk abban, hogy alapvetően kellenek, hiszen olyan keretek között izgalmas igazán a vita, ahol garantált, hogy mindenki jól érezheti magát. Végül a szabályokat egy plakátra felírtuk, amit a Disputa-tagok az aláírásukkal megpecsételtek.

Ha nem pusztán a tanodát szemléljük, hanem kitekintünk a gyerekeket körbevevő szűkebb környezetre, hamar felismerhetjük, hogy a kilátástalanság egyik fő összetevője Toldon és a környező településeken a munkanélküliség és a lehetőségek ismeretének hiánya, s ezek nyilvánvalóan hozzájárulnak a tanodába járók homályos jövőképéhez. Már régóta szerettünk volna ezen változtatni vagy legalábbis felvázolni olyan reális lehetőségeket, amelyek elérhetőek lehetnek a gyerekek számára, és segítik körvonalazni a jövőképüket. Ez év szeptemberében éppen ezért egy izgalmas, új projektbe kezdtünk: pályaorientációs foglalkozásokat tartunk két csoportnak is: a nagyobb gyerekeknek, akik már igazán közel állnak a munka világához, és az ötödikeseknek, akiknél pedig alapvető attitűdbeli változásra számítunk.

Céljaink közé soroltuk a társadalmi rendszer és a munkaerőpiac megismerését, a lehetőségek feltérképezését, emellett szeretnénk, ha átfogó képet kapnának a magyar iskola- és képzési rendszerről is, hiszen tudniuk kell, hogy a saját egyéni céljaik eléréséhez mire van szükségük: érettségire? szakmára? Vagy elég a nyolc osztály?

Az önismeret fejlesztése is fontos, hiszen a pályadöntés megalapozásához elengedhetetlenül szükség van a reális önképre, ezért kiemelten alkalmazunk olyan gyakorlatokat a foglalkozások során, amelyek ezt támogatják, és szinkronba hozzák az elképzeléseket a valósággal.

11999051_10153690083744729_905885997833311028_n

A mostani hétvégén a szombati napot szántuk a pályaorientációs foglalkozásoknak; tartottunk három egyéni és egy páros foglalkozást a nagyobb korosztálynak, és egy csoportosat az ötödikeseknek. A nagyobbak közül vannak olyanok, akikkel már tavaly volt szó az iskola- és pályaválasztásról, de olyanokat is bevontunk most, akikkel most hétvégén volt az első ilyen beszélgetés. Mindegyikükkel megbeszéltük, hogy mostantól rendszeresen készülünk egyéni foglalkozásokkal, ha van kedvük hozzá, és úgy érzik, hogy látják a hasznát; mindenki vállalta is, hogy járni fog.

Bogi, Bogi, Máté, Milán

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!