Négy nyárral ezelőtt kezdtünk tanulással is foglalkozni Toldon, akkor a tábori programok mellett pótvizsgára felkészítve néhány gyereket. Rövid időn belül szembesültünk vele – néhány matekpélda kapcsán -, hogy az olvasással kapcsolatos kudarcok, legyenek azok akár olvasástechnikai problémák, akár szövegértési nehézségek, borzasztóan motiválatlanná tesznek minden olyan feladat megoldására, amelynek a megértéséhez vagy a megoldásához el is kellett olvasni valamit.

Sok mindent megpróbáltunk. A betűktől való viszolygás ellen próbálunk hatni társas- és kártyajátékokkal, szeretett játékok olvasós változatával, kedvelt tevékenységekhez kapcsolódva, mint amilyen a fotózás, és persze mesékkel, történetekkel, képekkel, sokféle feladattípussal és feladatlappal. Kinél ez, kinél az vált be. Néhol viszonylag hamar láttunk biztató eredményeket, néhol viszont hosszabb ideig kellett keresgélnünk és próbálkoznunk. Változik a hozzáállás. Ez jó, de persze eszünk ágában sincs itt megállni, és a hétvégén hatalmas segítséget kaptunk a folytatáshoz.

IMG_2881

A Motiváció Műhely szövegértés-fejlesztés képzésén vettünk részt, ami elméleti alapokkal erősítette meg az eddigi próbálkozásainkat, és sok gyakorlatával további jól használható ötleteket adott, ezekkel szeretnénk már szeptember első heteiben kezdeni valamit. Készülünk az újonnan megismert mérőeszköz kipróbálására, keresgéljük a megfelelő szövegeket magyar és angol nyelvű feladatokhoz, és lesznek új játékok is. Az eddigiekhez hasonlóan foglalkozásterveink továbbra is egyénre szabottan készülnek, de végre nem csak a célt látjuk tervezés közben, hanem tudatos szempontok mentén tudunk haladni a szövegek kiválasztásától a megfelelő feladatok kitalálásán át azok megfogalmazásáig.

IMG_2868

Bár más egy városi közeg mint egy zsákfalu, és más a tanodába járó gyerekek összetétele is, például az életkor megoszlását tekintve, a tapasztalatok, dilemmák és nehezítő tényezők nagyon hasonlóak, így ezek is többször szóba kerültek. Sokat beszélgettünk a motivációról, az ezzel kapcsolatos problémákról és lehetőségekről. Itt is volt jó néhány ismerős, már nálunk is kipróbált eszköz és módszer, de megfogalmaztunk és megismertünk olyan szempontokat, amiket követve tudatosabban folytathatjuk az eddigieket. Összességében tehát sok minden a helyére került a fejünkben, és ezért is külön öröm, hogy ennyien ott voltunk, különböző munkacsoportokból, különböző érdeklődési körrel és tanulmányokkal – így remélhetőleg sokfelé építkezünk majd tovább ezekből a közös alapokból.

  •  

Trackback/Pingback

  1. Képben | Ped2.hu - […] tanodában végre élesben is kipróbáltunk a szövegértés képzés után készült feladatsorok közül néhányat. Ezek segítségével tanítottunk meg egy új […]
  2. Start! | Ped2.hu - […] terveztünk, inkább azt szerettük volna, hogy a gyerekek visszarázódjanak a tanodába. Ha már szövegértés képzésen jártunk a múlt héten,…

Hozzászólás írása