Megtörni a csendet
Mozgalmas hétvégét zártunk, aminek a középpontjában ezúttal az idegennyelv-tanulás állt. Németből és angolból is sok feladatlappal készültünk, mindkét tárgynál az a cél, hogy egy több elemből álló foglalkozás végigvitelével mindenkit az egyéni haladásának megfelelően fejlesszünk, amire aztán folyamatosan lehet építkezni. A leutazást megelőzően mindkét munkacsoport találkozót tartott, hogy felvázoljuk a céljainkat rövid- és hosszabb távon, összegyűjtve azokat a témaköröket, szavakat, nyelvtani szabályokat, amelyek az alapszintű nyelvtudás megszerzéséhez szükségesek.
Az angolosokkal több problémába is ütköztünk idén, amikre nem mindig sikerült megfelelően reagálni. Van olyan gyerek, akinek folyamatosan nehezebb feladatlapok készültek a kelleténél, van, akinél motiválási problémákba ütköztünk, és van olyan is, akivel hiába szeretnénk továbbhaladni, mert már nem jár annyit tanulni, mint régen. A megbeszélésen azonban sikerült közösen megoldásokat keresni, és a jövőben újra olyan foglalkozástervek készülnek, amik a gyerekek egyéni szükségleteihez igazodik az eheti szintfelmérések alapján. Reméljük így a problémák is megoldódnak, és a tanulságokat (például a személyes megbeszélések és a szintfelmérések időről időre történő fontosságával kapcsolatban) természetesen mi is elraktározzuk a munkacsoport fejlődése érdekében.
Németből most kezdtünk el teljesen tudatos fejlesztési tervekkel dolgozni – eddig is készültek feladatlapok, de ezek általában nem kapcsolódtak egymáshoz. A fejlesztési terv első állomása egy külső-belső tulajdonságokra fókuszáló feladatsor volt, kiegészítve egy játékos szótanuló memória játékkal. Németből egyelőre mindenki azonos szinten áll, ezért még nem készültek teljesen egyénre szabott foglalkozástervek. Néhány gyerekkel a héten már sikerült kitölteni az első feladatlapot, kitöltés közben pedig fontos visszajelzésekhez jutottunk, amiket beépítünk majd a további feladatokba. Szeretnénk, ha még idén eljutna ez, és a többi feladatlap is az összes németeshez, hogy lehetővé váljon januártól a további szókincsbővítés és a nyelvtan mélyítése.
Nemcsak nyelvekkel foglalkoztunk, matematikából is egy hosszabb projekt elején tartunk. Itt az a cél, hogy felmérjük, mennyire tág, illetve biztos a gyerekek mértékegységekről alkotott fogalma, hogy azután sok gyakorlati példával, játékos eszközökkel mélyítsük a tudásukat, a lezáró foglalkozással összegezve a tanultakat, felmérve, mennyit sikerült fejlődni az összetett feladatok megoldása során. Először egy mindmap készült el, amire kitöltője felírhatta, mi jut eszébe a “mértékegység” szóról. Ezt nemcsak az előzetes felmérésre szeretnénk használni, a visszatekintésnél újra elővesszük majd, hogy tudatosodjon, mennyit fejlődtünk közösen az elmúlt időszakban. A gondolattérkép elkészítése után a hosszúság mértékegységeivel ismerkedtünk. Közösen mértük le karunk, lábunk, talpunk hosszát, meghatároztuk azt is, mennyi egy arasz, milyen messzire tudunk lépni, vagy éppen mekkora legyen az a korona, amihez szerencsés esetben a fejünkről vesznek majd méretet. Az önkéntest és tanulót egyaránt megmozgató feladatok a szoba méreteire vonatkozó becslésekkel, és az azt követő mérésekkel zárultak, először araszban és lépésben adtuk meg az adatokat, amiket aztán centiméterbe számoltunk át.
Nagyon jól sikerültek az eheti szövegértés foglakozások is. Már korábban is próbáltunk olyan feladatlapokat gyártani, aminek valamilyen konkrét produktuma van, például egy társasjáték szabályainak értelmezése után kipróbálhatták a gyerekek a játékot az olvasottak alapján. A héten a produktum bűvésztrükkökben valósult meg, ami akkora sikert aratott, hogy többen is jelezték, hogy szeretnének ők is olvasni valami hasonlót. Természetesen eleget teszünk a kérésüknek, és próbálunk mindenkinek más-más trükk után kutatni, hogy mindenkinek legyen egy olyan mutatványa, amit senki más nem ismer a társai közül.
A foglalkozások elejét és végét rendhagyó keretbe zártuk a héten. Mivel a természettudós munkacsoport egy izgalmas kísérlettel készült, minden foglalkozás előtt sor került a bemutatására. Kellett hozzá egy kis tűz, egy kis víz, és máris szökőkutat varázsoltunk a hőtágulási folyamatok segítségével. A kísérlet nagy sikert aratott, és a rá épülő minifoglalkozáson is remekeltek a gyerekek.
Levezetésként a továbbra is nagy népszerűségnek örvendő Számold ki, ki vagyok! játékkal lazítottunk, vagy Gyümiztünk, Mediciztünk egyet, de az adventi készülődés sem maradhatott el. Mindenkinek lehetősége nyílt arra, hogy a tanoda közös adventi kalendáriumának egy-egy napját elkészítse szép mintákat kivágva, azokat egy csomagolópapírból hajtogatott tasakra ragasztva. Hamarosan elkészül a teljes naptár, de hogy pontosan mire fogjuk használni, az legyen meglepetés.