Megtörni a csendet

Mozgalmas hétvégét zártunk, aminek a középpontjában ezúttal az idegennyelv-tanulás állt. Németből és angolból is sok feladatlappal készültünk, mindkét tárgynál az a cél, hogy egy több elemből álló foglalkozás végigvitelével mindenkit az egyéni haladásának megfelelően fejlesszünk, amire aztán folyamatosan lehet építkezni. A leutazást megelőzően mindkét munkacsoport találkozót tartott, hogy felvázoljuk a céljainkat rövid- és hosszabb távon, összegyűjtve azokat a témaköröket, szavakat, nyelvtani szabályokat, amelyek az alapszintű nyelvtudás megszerzéséhez szükségesek.

Az angolosokkal több problémába is ütköztünk idén, amikre nem mindig sikerült megfelelően reagálni. Van olyan gyerek, akinek folyamatosan nehezebb feladatlapok készültek a kelleténél, van, akinél motiválási problémákba ütköztünk, és van olyan is, akivel hiába szeretnénk továbbhaladni, mert már nem jár annyit tanulni, mint régen. A megbeszélésen azonban sikerült közösen megoldásokat keresni, és a jövőben újra olyan foglalkozástervek készülnek, amik a gyerekek egyéni szükségleteihez igazodik az eheti szintfelmérések alapján. Reméljük így a problémák is megoldódnak, és a tanulságokat (például a személyes megbeszélések és a szintfelmérések időről időre történő fontosságával kapcsolatban) természetesen mi is elraktározzuk a munkacsoport fejlődése érdekében.

20151126_171225

Németből most kezdtünk el teljesen tudatos fejlesztési tervekkel dolgozni – eddig is készültek feladatlapok, de ezek általában nem kapcsolódtak egymáshoz. A fejlesztési terv első állomása egy külső-belső tulajdonságokra fókuszáló feladatsor volt, kiegészítve egy játékos szótanuló memória játékkal. Németből egyelőre mindenki azonos szinten áll, ezért még nem készültek teljesen egyénre szabott foglalkozástervek. Néhány gyerekkel a héten már sikerült kitölteni az első feladatlapot, kitöltés közben pedig fontos visszajelzésekhez jutottunk, amiket beépítünk majd a további feladatokba. Szeretnénk, ha még idén eljutna ez, és a többi feladatlap is az összes németeshez, hogy lehetővé váljon januártól a további szókincsbővítés és a nyelvtan mélyítése.

Nemcsak nyelvekkel foglalkoztunk, matematikából is egy hosszabb projekt elején tartunk. Itt az a cél, hogy felmérjük, mennyire tág, illetve biztos a gyerekek mértékegységekről alkotott fogalma, hogy azután sok gyakorlati példával, játékos eszközökkel mélyítsük a tudásukat, a lezáró foglalkozással összegezve a tanultakat, felmérve, mennyit sikerült fejlődni az összetett feladatok megoldása során. Először egy mindmap készült el, amire kitöltője felírhatta, mi jut eszébe a “mértékegység” szóról. Ezt nemcsak az előzetes felmérésre szeretnénk használni, a visszatekintésnél újra elővesszük majd, hogy tudatosodjon, mennyit fejlődtünk közösen az elmúlt időszakban. A gondolattérkép elkészítése után a hosszúság mértékegységeivel ismerkedtünk. Közösen mértük le karunk, lábunk, talpunk hosszát, meghatároztuk azt is, mennyi egy arasz, milyen messzire tudunk lépni, vagy éppen mekkora legyen az a korona, amihez szerencsés esetben a fejünkről vesznek majd méretet. Az önkéntest és tanulót egyaránt megmozgató feladatok a szoba méreteire vonatkozó becslésekkel, és az azt követő mérésekkel zárultak, először araszban és lépésben adtuk meg az adatokat, amiket aztán centiméterbe számoltunk át.

20151126_163130

Nagyon jól sikerültek az eheti szövegértés foglakozások is. Már korábban is próbáltunk olyan feladatlapokat gyártani, aminek valamilyen konkrét produktuma van, például egy társasjáték szabályainak értelmezése után kipróbálhatták a gyerekek a játékot az olvasottak alapján. A héten a produktum bűvésztrükkökben valósult meg, ami akkora sikert aratott, hogy többen is jelezték, hogy szeretnének ők is olvasni valami hasonlót. Természetesen eleget teszünk a kérésüknek, és próbálunk mindenkinek más-más trükk után kutatni, hogy mindenkinek legyen egy olyan mutatványa, amit senki más nem ismer a társai közül.

IMG_20151127_173256

A foglalkozások elejét és végét rendhagyó keretbe zártuk a héten. Mivel a természettudós munkacsoport egy izgalmas kísérlettel készült, minden foglalkozás előtt sor került a bemutatására. Kellett hozzá egy kis tűz, egy kis víz, és máris szökőkutat varázsoltunk a hőtágulási folyamatok segítségével. A kísérlet nagy sikert aratott, és a rá épülő minifoglalkozáson is remekeltek a gyerekek.

20151126_162504

Levezetésként a továbbra is nagy népszerűségnek örvendő Számold ki, ki vagyok! játékkal lazítottunk, vagy Gyümiztünk, Mediciztünk egyet, de az adventi készülődés sem maradhatott el. Mindenkinek lehetősége nyílt arra, hogy a tanoda közös adventi kalendáriumának egy-egy napját elkészítse szép mintákat kivágva, azokat egy csomagolópapírból hajtogatott tasakra ragasztva. Hamarosan elkészül a teljes naptár, de hogy pontosan mire fogjuk használni, az legyen meglepetés.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!