Ma már ritkaságszámba megy, hogy valaki térképet hajtogasson szét, ha útitervet csinál. Csak beütjük a keresőbe a menetrendek címeit, valamelyik internetes térképet megnyitva néhány kattintás után elénk tárul úticélunk, a legrövidebb út, az érintendő állomások, a lehetséges alternatívák, a számítógép elvégzi helyettünk a munkát. Jól is van ez így, de mégse haszontalan, ha a tájékozódással kapcsolatos alapvető fogalmakat tisztázzuk a gyerekekkel, hiszen az égtájak, Magyarország legfontosabb nagytájai, vagy éppen a folyók, tavak ismerete nélkül a neten megszerezhető tudás sem ér sokat. Hasznos az is, ha megismerkedünk néhány térképpel, megnézzük, mi mindent lehet föltüntetni rajtuk, és le is olvassuk az adatokat. A tájékozódás egy fajtája, hogy megtudjuk, Toldon mennyit esik egy évben az eső, mennyit süt a Nap, és mi a helyzet az ország többi részével ebből a szempontból. Egy fogódzóval több, hogy elhelyezzük magunkat, otthonunkat Magyarországon.

hdr

A természettudós foglalkozásokon a héten ezzel a témakörrel foglalkoztunk. A gyerekek egy iránytűvel a kezükben követték utasításainkat, tájoltak, léptek, megint tájoltak, a célt elérve pedig egy-egy térképet fedezhettek fel. Ezeket aztán közösen beszéltük meg, megkerestük, hol vagyunk éppen, milyen színű ott a térkép, és az adott szín mit jelent. Aztán megosztottuk a tudásunkat egymással, és megnéztük, hányféle jelentése lehet ugyanannak a színnek más-más térképeken. Élményeinket újra naplóban rögzítettük, ami most már két fejezetből áll, hamarosan tovább bővítjük majd.

702760_1060990613942719_969909110_n

hdr

Ismét új önkéntessel gyarapodott a csapatunk, aki lendületesen kapcsolódott be a közös munkába. Nem volt nehéz dolga, hiszen határozottan körvonalazódnak a tanulások keretei. Készülés közben kikeressük, melyik gyereknek milyen feladatlapot készített be a mentora, az órarendben egyeztetett tanulás után pedig nemcsak a tanulási naplót frissítjük, velük is megbeszéljük, milyennek találták a feladatokat, hogyan teljesítettek, milyen témával ismerkednének legközelebb szívesen. A végén belefér egy Kalaha, Quoridor, vagy Pylos, ha többen is végeztek egyszerre, többszemélyes társassal fejezzük be a foglalkozást. Természetesen a délutáni “társasklub” sem maradt el egyik este sem, idősebbek gyűltek össze, hogy egy-másfél órát közös játékkal töltsünk.

hdr

A feladatlapok témái közt újdonságként megjelent a történelem, a tananyaghoz kapcsolódóan, de kedvcsináló céllal is készültünk. Az első benyomások pozitívak, érdemes vinni ezt az irányt is, hiszen időben, korok és eszmék között tájékozódni éppen olyan fontos, mint térben, akkor is, ha előbbi esetben az égtájak nem mindig egyértelműek.

  •  

Hozzászólás írása