Régi újdonságok
Mozgalmas tavaszi szünetünk után egy kis pihenőt tartottunk múlt hét végén. Tényleg csak kicsit, mert bár nem utaztunk Toldra, a tervezés és készülés mellett részt vettünk egy szakmai napon is. A Fordulópont névre hallgató eseményen a mélyszegénység elleni küzdelemhez és a minőségi oktatáshoz kapcsolódóan bemutatásra került az Alternatív leckék c. módszertani könyv, melynek megírásában, szerkesztésében mi is segítettünk. A kiadvány nemcsak tartalma, de története miatt is fontos nekünk, hiszen a két és fél éve indult DeMo projekt terméke ez sok-sok hasznos tapasztalattal, módszertannal, esettel és ötlettel.
Az aktív pihenés után nagy lendülettel indítottuk a mostani hetet: régóta hangsúlyos területek bővültek – helyenként kézzelfogható – új elemekkel, de az ellenkezőjére is volt példa: egy friss projekt keretében megkezdtük időutazásunkat régebbi korokba. Lássuk, hogyan!
Folytattuk a táborban elkezdett töri projektet. Legutóbb a gyerekek filmet forgattak a gyerekkorról, így a foglalkozás legelején ezt elevenítettük fel, illetve meséltünk róla azoknak, akik nem tudtak részt venni benne. Nagyon büszkék rá a készítők! Ezután újabb dátumokkal egészítettük ki az idővonalunkat, ugyanis most családtagok, barátok, ismerősök születési évét kellett elhelyeznünk rajta. Megnéztük, kik azok, akik a 80-as, 90-es években születtek, és néhány kép segítségével megismertük, hogy milyen lehetett akkor élni, gyereknek lenni. Hogy mik voltak abban az időben? Trabant, Tamagotchi, walkman, fura divat … ezekről beszélgettünk párokban, majd meséltünk a többieknek is. A csoportos beszélgetések alatt a gyerekek nem mindig tudtak egymásra figyelni, viszont a konkrétabb feladatok (idővonal, páros munka) jobban lekötötték őket. A 20 perces töris bevezető után pedig mindenkinek folytatódott a tanulás egy-egy önkéntessel!
A társas lassan három éve hangsúlyos eleme a tanodai programoknak, de a héten szokásosnál is nagyobb szerepet kapott. Ennek egészen kézzelfogható oka volt: házibajnokságunk nyerteseivel a közelgő budapesti társasversenyre gyakoroltunk. A gyerekek borzasztóan várják már ezt az eseményt. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, hogy ugyanabból a játékból gyakran még két-három parti után is visszavágót követeltek. A megmérettetésre egyébként nem csak a konkrét társasokban való elmélyüléssel készültünk. A játékok előtt, után részletesen átbeszéltük, milyen elvárásaink vannak az utazással kapcsolatban, mi az, amit a gyerekek kérnek tőlünk, és mi az, amit mi tőlük, majd a közösen megfogalmazott kéréseket a nagyobb srácokkal egy szerződésben is rögzítettük.
Nem kis mennyiséggel bővült a toldi eszköztárunk az Igazgyöngy Alapítványnak köszönhetően. Számos Logico, miniLÜK, BambinoLÜK füzetet tudtunk vásárolni, amit elsősorban az óvodás, iskola-előkészítős gyerkőcökkel, valamint az elsős csoportunkkal tudunk használni a fejlesztések során, de jó néhány olyan feladatlap is bekerült a csomagba, amit akár idősebb gyerekekkel is elő tudunk venni. Reméljük, hogy a táborokban is fog segíteni nekünk a lézengők lekötésében.
Miért is szeretjük ezt az eszközt? Mert rengeteg fejlesztési területre találunk benne feladatokat, a gyerekek önállóan tudják használni, majd ellenőrizni a megoldásukat és nem utolsó sorban eddig még nem találkoztunk olyan gyerekkel, aki ne élvezte volna ezt a kicsit játékosabb formát.
Más eszközöknek is fontos szerepe volt a héten, ezúttal a másodikos tanodások körében. Régi tapasztalatunk az, hogy a szorzás, osztás az egyik legproblémásabb téma a matek területén, amire a későbbiekben rengeteg minden épül, és ami nagyon sok esetben az idősebb gyerekeknél sincs meg, vagy megvan, de nagyon mechanikusan, a folyamat mögötti valódi megértés nélkül. Idénre jutottunk el oda, hogy ez ellen megpróbáljunk még pont időben tenni. Szeretnénk ráerősíteni az iskolában tanultakra, lelassítani, többször átbeszélni a folyamatot, ezzel segítve ezeknek a nem is olyan egyszerű műveleteknek a megértését.
A matekos tanulásokra tehát nem feladatlapokkal, hanem foglalkozástervvel készülünk: egyik részében különböző szemléltető eszközök segítségével átbeszéljük a szorzásokat, osztásokat, másik részében az eredményeket egy kis füzetben rögzítjük. A saját kis füzetben pedig hétről hétre gyűlnek a szorzó- és bennfoglaló táblák, arra várva, hogy egyszer kész legyen az egész és minden gyerek hazavihesse őket.
Az elkészült fogalkozástervek azt is megengedik nekünk, hogy differenciáljunk a gyerekek között. Ha valaki érti és tudja szemléltetés nélkül a szorzást és osztást, akkor számos lépés kihagyható és elég a füzetke kitöltése, átbeszélése is. Ha valakinek döcögősebben megy a számolás, akkor egy-egy szorzó- és bennfoglaló táblánál akár több hétig is maradhatunk, sokféle eszközzel, kellő időt hagyva érthetik meg a gyerekek a két műveletet. És június végéig még van idő, addig pedig szorzunk, osztunk rendületlenül.
Berta, Julcsi, Tami