Néhány hete véget ért az első félév. A félévzárás mindig kicsit hajtósabb a gyerekeknek és nekünk is. Idén is sok kérés érkezett tőlük, illetve a szülőktől egy-egy utolsó dolgozat vagy felelés előtti készülésre, de olyan is volt, akit mi invitáltunk még egy kis plusz gyakorlásra.

Magántanulóink számára különösen izgalmas ez az időszak, ők ugyanis ilyenkor teszik le az osztályozó vizsgákat, amik alapján a félévi jegyeiket kapják. Év közben ők nem járnak iskolába, ezért valamivel intenzívebben tudunk velük foglalkozni, mint a napközben iskolában lévő társaikkal. Jelenleg három felsős magántanuló jár hozzánk, heti három alkalommal a délelőtti sávban tudunk számukra tanulástámogató alkalmakat biztosítani. Ezen alkalmak kihasználtsága a félév során elég változó volt, a keretek, az időpontok is többször alakultak. Próbáltunk valamilyen rendszert kialakítani, megtalálni az állandó helyeket és tartalmakat is, mert ez utóbbival kapcsolatban is számos kérdésünk volt, és van még mindig. Nézzük, hogy állunk most.

Kezdjük azzal, hogy vannak, akiknek nem igazán feküdt a rendszer. Többféle időponttal próbálkoztunk náluk, változtattunk a fókuszokon, de a kezdeti nagyobb löket után tartósan egyik sem működött, szépen lassan egyre jellemzőbb lett, hogy elmaradnak a foglalkozások. El kellett fogadnunk, hogy a srácok elsősorban az osztályozó vizsgák környékén igénylik a segítséget tőlünk a készüléshez. Hetente, kéthetente egy-egy alkalmi tanulásra szívesen benéznek, de a rendszeres foglalkozásokat nem feltétlenül érzik szükségesnek. Így – bár szeretnénk, ha ez változna, ha többet járnának hozzánk – velük kicsit visszaléptünk az év eleji tervekhez képest. Amikor szeretnének, jöhetnek tanulni, a leghangsúlyosabb területekből (matekból, idegen nyelvből, szövegértésből) készül is számukra néhány feladatlap, más tantárgyakra viszont így nem igazán jut idő. Természetesen, ha úgy döntenek valamikor a félév során, hogy sűríteni szeretnék a tanulásokat, annak mi nagyon fogunk örülni, és változtatunk majd a fókuszokon. Addig pedig szívesen látjuk őket alkalomszerűen is.

IMG_20170215_111401Van viszont olyan magántanulónk is, akinél úgy éreztük, fontos lenne továbblépni a tervezés és a tartalmak szintjén. Ez a tanuló a félév vége felé csatlakozott hozzánk, így elsősorban az osztályozó vizsgákra koncentráltunk vele, amiken kis készüléssel is elég jól teljesített. A motivációja pedig a félév lezártával sem csökkent, a vizsgák óta is rendszeresen jár a tanodába. Azt láttuk, hogy érdemes lehet őt egy kicsit jobban terhelni, több kihívást adni neki, mint eddig, hogy komplexebb, mélyebb foglalkozások is készülhetnének számára. Szerettük volna a tervezési folyamatba is bevonni, így két rövidebb beszélgetés alkalmával közösen kialakítottunk egy féléves tervet. Eszerint a német, a matek és a szövegértés nagyjából minden héten előkerül majd, míg a többi tantárggyal tömbösítve fogunk foglalkozni: két-három héten keresztül feldolgozzuk mindből a legfontosabb témákat. A haladást, az aktuális alkalom kulcselemeit minden tanulás után valamilyen rövid reflexiós eszköz segítségével rögzítjük is. A foglalkozások hangsúlyos eleme lesz emellett ebben a rendszerben a társas is, az elején, végén mindig kerítünk időt egy-egy hosszabb-rövidebb partira. A kitalált menet alapján egyébként május közepére végzünk a legfontosabb részekkel, így még ismétlésre is lesz idő az osztályozó vizsgák előtt. Ezek persze egyelőre csak tervek, meglátjuk, mi hogyan tud működni belőle, és év közben is alakítjuk, változtatunk majd rajta ott, ahol kell.IMG_20170208_111602

A képen látható eszközök forrása: http://www.thebadpedagogue.com/

  •  

Hozzászólás írása