A színezett káposzta és barátai
Elérkezett a májusi projekthét lufival, káposztával, füsttel, vízzel, elektromossággal. Ez volt a természettudós hét. A jól bevált formát alkalmaztuk ezúttal is: a gyerekek a saját tanulási idejükben jöttek a tanodába, ahol egyéni és csoportos feladatokban vettek részt, majd szombaton egy közös projektzárásra került sor. Na, de hogy milyen izgalmas kérdésekre kerestük a választ? Lássuk!
Mi történik a festékes vízbe tett káposztával?
Rögtön mélyvízbe dobtuk a tanodába érkező tudósainkat ezzel a kérdéssel. Az elméleti vita során több megoldás is született. Talán kifakul, édes lesz, színes lesz vagy semmi nem történik vele? A rövid elméleti diskurzus után természetesen gyakorlatban igyekeztük bizonyítani vagy cáfolni a vélt kimeneteleket. Rögtön persze nem láttunk semmi változást, de a foglalkozás végére már az élesszemű tudósok kiszúrhattak némi elszíneződést, szombatra pedig igen színes, olykor természetellenes káposztáink lettek.
A káposzta kísérlet után a gyerekek külön váltak, hogy egy-egy kísérlet részleteibe beleássák magukat, majd felkészülés után bemutassák azt a nagyközönségnek. Ebből mutatunk egy kis ízelítőt videóformában, amit természetesen szintén a gyerekek készítettek.
Mitől lesz elektromos egy pillangó?
Selyempapír szárnyú pillangókat röptettünk egy lufi és papírzsepi vagy a hajunk segítségével. Az elektromossággal már korábban is foglalkoztunk más formában, valamint az iskolában is előkerül, úgyhogy helyes tippek születtek a kérdésre.
Hogyan tudunk füstöt csinálni a vízben?
Belátjuk, kicsit becsapós a cím, ugyanis itt bizony kizárólag vízzel dolgoztunk, ebben a kísérletben a hideg és a meleg víz tulajdonságait vizsgáltuk.
Mivel tudunk felfújni egy lufit?
Nem, nincs nálunk pumpa és kivételesen a tüdőnket sem használhatjuk. Hát, elővettük a jó öreg ecet és szódabikarbóna reakciót, melynek során szén-dioxid is keletkezik, így ha mindezt egy üvegbe öntjük össze és az üveg szájára egy lufit húzunk, akkor szinte semmi erőfeszítéssel felfújtunk egy lufit. Egyébként réges-régen már csináltuk ezt a kísérletet a gyerekekkel, de azóta sok új tanodásunk lett és úgy gondoltuk, hogy van olyan érdekes, hogy újra elővegyük.
Vajon át tudjuk vezetni a vizet egyik pohárból a másikba egy fonálon keresztül?
Nem, nem áruljuk el, a videóból kiderül minden. A kísérlet kapcsán a víz felépítéséről és a vízmolekulák közötti kohéziós erőről beszélgettünk.
A kísérletek bemutatása után szimpátiapöttyökkel szavazhattak a résztvevő tudósok, hogy szerintük melyik volt a legkomolyabb a bemutatottak közül.
A projektzáró alkalmon felidéztük a hét eseményeit egy kvíz segítségével, megvizsgáltuk a megfestett káposztákat és kihirdettük a legkomolyabb kísérletnek járó díjat. A díjat a fonal vezette víz kísérlet nyerte, ennek örömére megnéztük az összes videót, amit erről a kísérletről készítettek a gyerekek.
Persze ez az alkalom sem maradhatott produktum nélkül, búcsúzásként egy fekete papírra körömlakk és víz segítségével mindenki elkészíthette saját szivárványpapírját.
És hogy milyen volt ez a hét?
Fontos kérdés ez is. Azt látjuk, hogy még mindig és már évek óta nagyon jól működik a gyerekek körében a kísérletezés. Hihetetlen érdeklődőek, kreatívak és okosak. Most különösen szuper volt látni, hogy a legtöbb csoportban mennyire figyeltek egymásra és hogy mennyire önállóan és komolyan tudnak egy-egy kísérletet levezetni és a magyarázattal is megküzdenek. Biztosak vagyunk, hogy lesz még ilyen máskor is.
Kísérletek forrásai:
- /tanoda/tanulastamogatas/termeszettudos/kiserletek-megfigyelesek-modellek/lufifujas/
- https://www.facebook.com/thedadlab/videos/vl.1117506501638650/621391578202631/?type=1
- https://hu.pinterest.com/pin/149463281368443370/
- https://www.youtube.com/watch?v=TPSpon5aXWI&t=18s
- https://www.sciencekiddo.com/rainbow-paper-kid-color-science/