Adott a következő pedagógiai helyzet. Van egy hatodikos lány, akinél látszólag minden jel arra utal, hogy nem akar matekozni, nem szereti. Igazából nem is kell nagyon a jeleket figyelni, kimondja ő egészen konkrétan, hogy ezt nem csinálja, ezt már tudja vagy épp ennek semmi értelme. Próbálkozunk, de nem találunk igazi megoldást.

Ez a folyamat egyébként nem is most kezdődött, már alsóban is előfordult, hogy a korábban nagyon motivált, maximumon teljesítő lány kedvetlen volt, ha matekra került sor. Azokon a területeken, amikkel az iskola fókuszáltan foglalkozott, gond nélkül teljesített, így nem jelentettek neki kihívást az ezekkel kapcsolatos feladatok. Akkor elég volt egy kisebb váltás: elengedtük ezeket a témákat. A kihívás szintjének növelése bevált, a logikai játékok illetve a valós helyzetekhez kapcsolódó feladatok jobban behúzták, és ha nem is mindig volt mindenre motivált, találtunk egy működőbb utat a matekozásaihoz.

Az ötödik aztán nehezebben indult. Ahogy az lenni szokott, a váltás, az új tanárok és tantárgyak őt is megviselték, a matek nehezebb lett, így – ahogy egyébként más osztálytársaival is – a szokásosnál jobban követtük az iskolai anyagot, igyekeztünk megalapozni és támogatni az éppen aktuális témák megértését, gyakorlását. Érezte, hogy kell ez, akarta is valamennyire, ám ahogy az iskolában javult a teljesítménye, elvesztette a motivációját. Tematizálással, a feladatok végén őt érdeklő videókkal egy-egy alkalommal betaláltunk, de nem lett állandó megoldás a problémára.

Így érünk el a hatodikhoz és a további próbálkozásainkhoz. Az iskolában nincs nagy gond, nálunk is érti a matekot, csak éppen nem élvezi. Nem szívesen csinálja, nem látja értelmét, hiszen megy. Elengedhetnénk megint ezeket a témaköröket, mint negyedikben, vannak ilyen kísérleteink is, de ez nem megoldás. Egyrészt most nem motiválják más, nagyobb kihívást jelentő matematikai problémák. Másrészt szeretnénk látni, hogy mi hogy megy neki a fontosabb területeken, hiszen szüksége lesz rá a későbbiekben. Közben viszont nem akarjuk azt erősíteni, hogy matekozni nem jó, hogy ez valami olyan, amin túl kell lenni és kész. Hogyan tovább?

Kipróbálunk egy sokadik ötletet, ami valamiért elkezd működni. Ezúttal nem elrejteni próbáljuk a matekot, vagy a kihívás szintjét megfelelően belőni, hanem a koncepciót változtatjuk meg és egy projektbe kezdünk bele. Témákat, feldolgozási és kimeneti lehetőségeket ajánlunk neki, amikből válogathat, azután ezt töltjük meg kőkemény matematikai tartalommal. A forma és a megközelítés változik, ezzel kontextust és értelmet nyernek számára is a feladatok, élvezni kezdi őket, hiszen a téma érdekli, miközben a szaktárgyi céljaink is maximálisan megvalósulnak. Mindenki nyer. A változás a tanulási naplóban is megjelenik, ahol – többek között – a tanuló érdeklődését egy 4 fokozatú skálán is értékeljük (1- Ellenálló volt, így a foglalkozás félbeszakadt; 2- Nem érdekelték a feladatok, de megcsinálta őket; 3- Néhány feladatnál érdeklődő volt; 4- Végig érdeklődő volt), a korábbi 3,0-s átlag 3,75-re ugrik a projekt során.

Azóta a lány már hetedikes. Túl vagyunk egy Matek és művészet, illetve egy Statisztika nevű projekten és épp ezen a héten zártuk le a harmadikat, mely a kozmetikumok körül forgott. Mi minden fért bele egy-egy projektbe? Nézzünk néhány példát. Volt szó tengelyes és középpontos szimmetriáról, aminek nyomait nemcsak képeken, de kedvenc táncos videókban vagy például mandala készítés közben is kerestük. Építettünk oszlopdiagramot legóból és kitaláltunk statisztikai feladatokat a többieknek. Százalék, tört és tizedes tört alak kapcsolatát használtuk egy arcradír receptben. Luxuskozmetikumok Black Friday akcióval reklámozott árait ellenőriztük le százalékszámítással. Felszínt számoltunk, térfogatot és anyagköltséget becsültünk egy sminkes dobozhoz, melyből aztán makett is készült.

A lelkesedés pedig még mindig tart, lassan egy éve. Hosszú volt az út, rengeteg próbálkozás van mögöttünk, de végre találtunk valamit, ami tartósabban működik. Ami most jó, amiben élvezzük a matekozást, és amit folytatni akarunk jövőre is.

  •