Az egyik futó pályázatunkat az ALDI hirdette meg “Fiatalok és környezetvédelem” témában. Ennek apropóján az április hónapot környezetvédelmi hónapnak neveztük ki, aminek célja, hogy érzékenyítsük a gyerekeket a témában, illetve megpróbáljuk a tanoda működését egy kicsit környezettudatosabbá tenni. Nem könnyű a téma, mert mégis a környezetvédelem miért lehet egy hátrányos helyzetű családnak fontos szempont, amikor annyi minden hiányzik és annyi minden másra lenne szükség. De manapság egyre inkább előkerül a téma, egyre sürgetőbb problémák lépnek fel és egy eldugott zsákfaluban nem csak a tudás, az anyagi forrás, de az elérhető közelségben levő eszközök, pl. szelektív kukák is hiányoznak. Szóval mi fontosnak gondoljuk, még akkor is, ha nem ez az elsődleges szempont és ha más nem is, de reméljük a mi működésünk legalább változni fog, amit a gyerekek is látni és tapasztalni fognak.

Az elmúlt három hétben és még a következő egy hétben minden tanulás előtt tulajdonképpen felkészítő alkalmakat tartunk. Eddig már megismerkedtünk videókon keresztül olyan dolgokkal, amelyek szennyezik a környezetünket, illetve olyanokkal, amelyekkel óvni tudjuk azt. Vizsgáltunk és értelmeztünk különböző jelöléseket: hogyan jelölik, ha egy termék újrahasznosítható, nem háztartási hulladék, nem volt állatokon tesztelve vagy tűzveszélyes. Válogattunk szemetet fém, műanyag, papír és üveg alapanyag szerint. Kerestünk a tanodában olyan dolgokat, amiket valamiből mi már korábban újrahasznosítottunk. Ennek kapcsán sokat beszélgettünk az újrahasznosítás értelméről.

A múlt héten a tanodások arra szavazhattak, hogy milyen ötletekkel tudjuk kicsit környezetbaráttá tenni magunkat. Autózzunk vagy nyomtassunk kevesebbet? Készítsünk komposztálót és házi mosószert? Figyeljünk a villanyra? A legtöbb szavazatot kapott tevékenységeket természetesen mindenképp meg fogjuk valósítani, de szeretnénk azért, ha a többibe is szép fokozatosan bele tudnánk kóstolni. Ezekhez mindenki számára látható vizualizációt készítünk, hogy aztán a projekt végén közösen értékelhessük, elemezhessük mennyire tudtuk véghezvinni a dolgokat, mennyire volt könnyű vagy nehéz ezeket betartani.

De nem csak a tanulások előtti alkalmak szólnak erről, hanem kicsit a tanulások is. A szövegértés feladatokba ugyanis ebben a hónapban csupa olyan témát csempészünk, ami az állatvédelemhez, környezetszennyezéshez, környezetvédelemhez kapcsolódik.

Az elmúlt három hét tapasztalata nagyon vegyes. Voltak hihetetlen jó beszélgetések, nagy csodálkozások, okos ötletek, de volt érdektelenség és motiválatlanság is, ami persze nem feltétlenül a téma, hanem egy rossz passz vagy egy rosszul választott feladat is okozhat.

A projekt fő attrakciója viszont még nem következett el, hanem a tavaszi táborunkban lesz. A kézművesek, a disputa foglalkozások mind-mind a környezetvédelem témához fognak kapcsolódni. Fogunk szemetet szedni, társasjátékot tervezni, ültetni és lesz egy nagy-nagy záró alkalmunk is, ahol a szülőknek, tesóknak szeretnénk bemutatni mindent, amit az elmúlt hetekben megtanultunk, kipróbáltunk. Most egyelőre még tervezgetünk és készülünk, de már nagyon izgatottak vagyunk, hogy hogyan alakul a tanoda zöld élete.

  •