A Tanodában igyekszünk minden – vírushelyzet előtti – tevékenységet átalakítani, online elérhetővé tenni. A logopédiai fejlesztés internetes verziójának kialakítása annyiban volt könnyebb feladat, hogy már volt korábbi tapasztalatunk telekommunikációs csatornán keresztül végzett logopédiai foglalkozásokról. Sőt a tanév elején indítottuk az online beszédfejlesztés pilot programunkat, aminek keretében Magyarország különböző pontjain lévő tanodákkal vettük fel a kapcsolatot, és ott élő beszédhibás gyerekeknek kínáltunk online fejlesztést. Akkor még nem tudtuk, hogy ez világszerte mennyire aktuálissá fog válni.

A jelenlegi helyzet azért nekünk is hozott újdonságokat: a gyerekek otthon vannak, nem a tanodákban. Ebből következik, hogy a szülői együttműködés kiemeltebb szerepet kapott. Továbbá emiatt az eszköz használat eléggé beszűkült, mivel amíg a tanodában fel tudtuk használni az ott lévő dolgokat, tudtunk nyomtatni, a gyerekek otthonaiban erre nincs lehetőség. Emellett sokkal több gyereknek kell biztosítani az ellátást, olyanoknak is, akikről korábban azt hittük, hogy számukra életkori, éretlenebb feladattartási képesség vagy egyéb okokból kifolyólag kevésbé alkalmas a módszer. Négy hét után azt mondhatjuk, hogy valóban van, akinek jobban fekszik az online fejlesztés, de nincs olyan gyermek, akinél kontraindikált lenne, inkább csak kevesebb hatásfokkal működik.

A Tanodában hetente 6 digitális logopédiai foglalkozás van. Általában minden gyereknek heti 1 alkalma van. Mostanra nagyjából kialakult a családoknál az órarend. Néha még előfordul, hogy a szülők elfeledkeznek az időpontról, vagy rászerveződik egy program, de a családok igyekeznek minden feltételt biztosítani, hogy sikeresek legyenek a foglalkozások. A kisebb gyerekeknél a foglalkozás közben is kiemelt szerepe van a szülők jelenlétének. Sokat segítenek a figyelem fenntartásában, az eszközök kezelésében, illetve sok esetben nagyon motiváló a jelenlétük. A pozitív hatások mellett is nagyon fontos a határok kijelölése, tudatosítani, hogy nem várjuk, hogy pedagógus szerepet vállaljanak.

Az eszközök tekintetében a logopédiát is többnyire tableten vagy telefonon, videochaten keresztül végezzük. Kezdetben volt olyan család, akinek nem volt erre alkalmas eszköze. Velük telefonon beszélve folytak a foglalkozások. Azt gondolom, hogy ez a megoldás hosszútávon nem fenntartható, mert nagyon szűk lehetőségeket biztosít. A főbb probléma az volt vele, hogy vizuális jelenlét híján nem elég motiváló a tér a fejlesztésre.  Úgy gondoljuk, hogy a videochat viszonylag könnyen elérhető, és vannak számunkra előnyös funkciói.

Az egyik fontos funkció, ami számunkra nagyon hasznos, az a képernyőmegosztás. Hiszen így látjuk, hogy a gyermek hogyan oldja meg az általunk küldött feladatokat, van-e elakadás, hol kell segítenünk. A foglalkozásokba még jól beépíthető funkció a különböző videóeffektusok. Az arcunk elmaszkírozásával könnyedén feldobhatjuk a hangulatot. Továbbá a logopédiában fontos arc-, ajak és nyelvgyakorlatokhoz is felhasználhatjuk őket (pl.: nyusziként csücsörítesz, akkor fúj egy szívet, pizzafej lenyalása, nagyra nyitni a szánkat, és sárkány válik belőlünk).

A fejlesztést színesítik még a különböző interaktív feladatok. Tapasztalatunk szerint a kényszerhelyzet óta megugrott az ilyen online feladatkészítő felületek használata, és jellemzően a szakemberek megosztják egymással a saját munkájukat, így sokan feltudják azokat használni, inspirálódhatnak belőlük. Jellemző még, hogy néhány korábban fizetős programot ingyenessé tettek, ezzel is könnyítve a szakemberek munkáját. Ezeket felhasználva még izgalmasabbak lesznek a feladatok.

A megváltozott munkánkat segítő lehetőségek mellett is érezhető a körülmény okozta nehézség. A logopédiában nagy szerep tud jutni a direkt módszereknek, ahol fontos, hogy érintéssel, taktilis facilitálással segítsük a gyermeket. Ez az online térben nem tud megvalósulni. Annyiból szerencsésnek érezzük a helyzetet, hogy rutinos tanítványaink vannak, akiknek nem most kell bemutatni a különböző gyakorlatokat. Például egy nyelvfelszívást nehezen tudnánk online elmagyarázni, és bemutatni. Az is kérdéses, hogy mennyi ideig tartható fenn ilyen keretek között a gyerekek motivációja, mikor fáradnak el benne. A negyedik hét után azt tapasztaljuk, hogy kiemelt szerepet kapnak a gyerekek mindennapjaiban a foglalkozások, hiszen a sok-sok otthon töltött idő nem annyira nagy konkurenciája az egyéni foglalkozásoknak. A gyerekek várják, hogy beszélgessünk velük, játsszunk együtt. Azonban eljöhet az az idő, amikor már nem elég, hogy online tanulunk. Erre az időszakra nekünk kell kitalálnunk valamit, és mi igyekszünk erre is felkészülni.

  •