Már szinte minden tanodás tevékenységről, amit az online térbe tettünk, beszámoltunk, de egy adósságunk azért van még. És biztos a szorgos olvasóink már azt is tudják, hogy ez az iskola-előkészítő. Na, nem azért hiányzott ez, mert ne működne, de az igaz, hogy ennek a beindulásához először az iskolásokkal és szüleikkel kellett kitapasztalnunk az online tér rejtelmeit és a pályázati forrásokból beszerzett tabletek sem jöttek rosszul. Szóval nézzük, hogy mik és hogyan történtek fejlesztések tekintetében nagycsoportos óvodásainkkal az elmúlt 7 hétben. 

Azt már egészen hamar realizáltuk, hogy nagyon nem lesz jó, ha a márciusi óvodabezárás és a szeptemberi iskolába menetel között nem történik semmi a gyerekekkel, de kicsit félve gondoltunk bele, hogy online térben hogyan tudjuk megvalósítani velük az eddigi munkánkat. Online logopédiai foglalkozása volt már rendes tanodaidőben is egy-két gyerkőcnek, de ott nem véletlenül esett a választásunk adott gyerekekre és még így sem működött mindenkinél jól. Életkoruk miatt rengeteg eszközt, játékot használunk velük, szeretik a mozgásos játékokat, feladatokat és a digitális eszközökkel eddig még kevés tapasztalatuk volt. Első gondolatunk ezért egy csomag összeállítása volt. Tettünk bele gyurmát, ceruzát, színezőket és egy-két feladatlapot, gyurmázó lapot, amelyek hasznosan lehetnek. Eredetileg úgy terveztük, hogy minden nap csak egy-egy feladatot oldjanak meg, de lehet a gyerekek örültek annyira lapoknak, lehet a szülők szerették volna, de elég gyorsan visszaérkeztek hozzánk a megoldott lapok és gyurmaszobrok képei. Aztán hamar az is a fülünkbe jutott, hogy nem volt ez egy forradalmi ötlet, hiszen az óvoda is megpróbálja így a fejlesztéseket biztosítani, így ezt a részét felfüggesztettük, nem akartuk túlságosan a családokat sem terhelni a sok papírozzással és annyira értelmét sem láttuk.

Ezután kezdődtek az online foglalkozások. Aki logopédiai fejlesztésben is részt vesz, neki heti egy alkalom, akinek nem szükséges logopédia, neki heti két egyéni foglalkozást tartunk videóchaten keresztül. Ezek időtartama nagyon változó, gyereke válogatja, hogy ki mennyit bír. Van, akinek ez mindössze 15-20 perc, de olyan is van, akivel 50 percet is el tudunk lenni így is. A célok tekintetében igyekszünk folytonosak lenni, hasonló terv mentén haladunk, bár néhány fejlesztési célunk kifejezetten a személyes foglalkozásokat érintette, természetesen ezeket kénytelenek voltunk elengedni. Akivel rövidebb foglalkozásokat tudunk tartani, náluk néhány kisebb célt tűztünk ki, akik picit jobban bírják, náluk bátrabban merünk több dologgal is foglalkozni. Nagyjából azért sejtettük, hogy kinél melyik forgatókönyv lesz valószínű, de nagyon pozitív csalódásokról is tudnánk hosszan mesélni, van olyan kislány, akivel szinte jobban működik sok feladat ebben a helyzetben, mint a személyes tanulások alkalmával.

A foglalkozások során igyekszünk beépíteni azokat az elemeket, amiket a tanodában is megszokhattak. Így hát többükkel mondókázással kezdünk. Használjuk az otthon fellelhető dolgokat is, például plüssöket, ezek elég motiválóak tudnak lenni. De van olyan anyuka, akinél arra is lehet számítani, hogy előre elkészít néhány eszközt, amit majd használni tudunk a foglalkozás során.

Szerencsére a csomagban küldött gyurmát elég sok mindenre tudjuk használni. Tudtátok például, hogy monoklit, szakállt és bajuszt is lehet egyszerű gyurmából készült betűelemekből gyártani? Ugye, hogy nem, de egy kreatív hat éves mindenre gondol. A terveink szerint más eszközöket is fogunk biztosítani az elkövetkező hetekben, hogy kicsit vegyítsük az online jelenlétet a kézzel fogható dolgokkal.

Vannak azért nehézségek ebben a formában. Az ovis gyerekek mellé a tablet használat miatt szinte biztos, hogy kell egy felnőtt, aki segíti a tájékozódást, de nem támogatja túl a gyereket. Ezt az egyensúlyt azért nehéz megtalálni, illetve mindig akadnak lelkes és segítőkész nagytesók, akik készségesen súgják oda a megoldást bármilyen kérdésre. A segítés mellett azért az is előfordul, hogy ezekben a helyzetekben a gyerek félénkebb vagy – érthető módon – másként viselkedik az egész család jelenlétében. Persze, azért egy szavunk nem lehet, mert a szülők és testvérek segítségével a foglalkozások folyamatosan tudnak zajlani, szuper rávezetéseknek is tanúi vagyunk és reméljük, hogy valamennyire ebben a formában is tudjuk enyhíteni azt a nagy hiányt, ami a gyerekek életében most kialakult. 

  •