Rekord kezdés

Hat évvel ezelőtt, amikor elkezdtünk az óvodásokkal is foglalkozni, létrehoztunk egy (vigyázat, roppant szakmai elnevezés) kicsis elnevezésű munkacsoportot, akik a nagycsoportos, iskolába készülő gyerekeknek készítettek eszközöket, feladatokat, foglalkozásokat. Azóta kinőtte magát a munkacsoport, most már azokra a gyerekekre fókuszálunk, akik nagycsoportosok és következő évben elsőbe készülnek, és akik éppen beléptek az első osztályba. Sokszor azt éreztük, hogy a gyerekeknek, akik hozzánk járnak sokkal hosszabb előkészítő szakasz szükséges első osztályban, így mi egy kissé lassított iskolakezdést támogatunk a kezdetektől fogva, körülbelül a téli szünetig, de ezzel most a NAT is kedvezett egy kicsit nekünk. De nem csak így nőttük ki magunkat, hanem nyitottunk az 5 éves kor alatti gyerekek felé, így lassan a nosztalgiából használt kicsis munkacsoport elnevezést is illik megváltoztatni, már csak emiatt is. 

Az idei év sok szempontból különleges. És nem csak a vírus miatt, bár például egész biztos, hogy mindenki pöpecül fog kezet mosni az év végére és reméljük a következő hónapra a maszkokat is megszokják rajtunk. De amiatt is, hogy rekordközeli idén a gyereklétszám: 9 iskolaelőkészítőssel és 4 első osztályos tanodossál indulunk neki az évnek. Szerencsére ehhez a sok gyerekhez érkezett három ösztöndíjas önkéntes is, akik besegítenek a foglalkozásterv készítésbe. Ez is új, sose érkezett még egyszerre ennyi betanításra váró ember. Szóval sok szempontból izgalmas évnek nézünk elébe, bár valószínűleg ezt az új tanodásokkal kapcsolatban mindig elmondjuk, mert minden évben izgalmas újabb és újabb gyerekeket megismerni és bevezetni abba a világba, amit mi alakítottunk ki és amilyen a mi tanodánk. 

Maradtak azért állandó dolgok. A foglalkozásainkat továbbra is egyénileg tartjuk, egy páros foglalkozást leszámítva. Az ovisoknál idén is tartunk a foglalkozás elején közös mondókakört, esetleg ha úgy hozza, akkor ezt átvezetjük az év folyamán rövidebb-hosszabb mesehallgatásba. Az elsősöknél is szeretnénk egy közös kezdő tevékenységet, hiszen ők tavaly ehhez már hozzászoktak. Egyelőre ez a mondókázás, de idővel társasozást, rövid mesélést is tervezünk. 

Az első hetek az ovisoknál a felmérésekről szólnak. Különböző feladatokon keresztül megismerjük a gyerekek erősségeit, motivációját, munkabírását, figyelmét, szociális viselkedését pedagógusokkal és gyerekekkel, valamint tisztázódnak azok a területek, amikre fókuszálni szeretnék. Egy alkalmon vagyunk túl, a gyerekek nagyon várták és nagyon lelkesen jöttek, vettek részt a feladatokban. Már ezután is elkezdtünk azon gondolkodni, hogy a következő felméréseknél min kell változtatni, hol kell inkább lennünk: kint az udvaron vagy bent, kell-e kisebb asztal vagy szék, kell-e változtatni a környezet fizikai elrendezésén, több vagy kevesebb feladatot bír a gyerek. Szóval úgy néz ki, hogy még az elején vagyunk, de így is már rengeteg információhoz jutottunk.

Az első osztályosokat pedig már ismerjük, velük ugyanúgy folytatjuk a munkát, ahol abbahagytuk. Na jó, picit egyszerűbb dolgunk van, mint tavasszal. Nagyon örülünk, hogy a sok online foglalkozás után most igazán olyan dolgokkal tudunk készülni (mert van olyan eszköz, mert jobban lekötjük a figyelmét személyesen), amik igazán hasznosak a gyerekek számára sok-sok mozgással, tevékenykedéssel, eszközzel. Náluk most a matematika készségek alapozásán és írás-, olvasás előkészítésén van a hangsúly. Ami plusz idén, hogy náluk is egy-egy tabletes feladat erejéig digitális kompetencia fejlesztést is célul tűztünk ki, ha úgy alakulna, hogy megint szükség lenne az online oktatásra.

Így indulunk hát neki az új tanévnek a kicsikkel, remélve, hogy minél tovább személyesen tudjuk vinni a munkát. 

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!