A United Way Magyarország jóvoltából még az év elején elkezdtünk egy többrétű projektet, mely az értő olvasás fejlesztését tűzte ki célul a papírszínház módszeres alkalmazásával. Miért a papírszínház mint fejlesztő eszköz? Elsősorban azért, mert tavaly nyáron ez a műfaj felkeltette a srácok érdeklődését a mese/mesélés iránt. Másodsorban azért, mert olyan hermeneutikai gyakorlatra kínált lehetőséget, amelyben a szöveg mellett a vizualitás és a dráma is helyet kapott. Vagyis a megértés feladatát három különféle regiszterben hajthattuk végre. Így aztán ezen a nyáron már a saját meséinkkel töltöttük meg a keretet!

A projektünk harmadik alkotói fázisát a nyári táborokra időzítettük: a tulajdonképpeni papírszínházazást, az általunk írt és vizuálisan megjelenített mesék életre keltését, ezek megosztását.

Csapó 1
A kicsikkel az első táborban, a Toldi óvodában debütáltunk Bogi majom történetével. Irtó rövid felkészülési időnk volt az előadásra, kétszer másfél óránk, ami valljuk be, nem sok. Főleg, hogy a szöveg dramatizálását, a szereposztást, a rendezői munkát, a papírszínházi jelenlét logisztikáját és magát a próbát mind be kellett szorítsuk abba a két foglalkozásba. Ennek ellenére összevont lelkesedéssel, közös erővel megcsináltuk… és még mennyire hogy megcsináltuk! Az ovisokban hálás, de kellőképpen kritikus és abszolút őszinte közönségre leltünk. Voltak csendes, idegfeszítő pillanatok, meg hangos, Shakespeare-korabeli színházi kultúrát megidéző mozzanatok. Így is, úgy is olyan színpadi jelenléttel ragyogtuk be a Toldi óvodát, mint még soha senki! Az óvónéni pedig, a tapslavina leülepedte után, külön megkérdezte, mikorra tervezzük a következő fellépést.

Csapó 2
A felsősökkel a második táborban szerepeltünk, viszont picit megfűszereztük a bábozást, hogy nagyobb legyen a kihívás. Médiákat ötvöztünk azzal, hogy a papírszínházas produkciót digitalizáltuk: egy kisfilmet készítettünk Gödöllei Sztív megható történetéből. Komoly munkát fektettünk bele a pár perces videóba, hiszen színházat is csináltunk, meg forgattunk is egyszerre, illetve egy plusz másfél foglalkozás keretén belül megtanultunk videószerkesztő programot használni. A színház és forgatás szereposztásból, rendezésből, extra, impromptu kellékek készítéséből (a már meglévő papírszínpadi bábjainknak) és többszörös próbából, bizonyos jelenetek újra és újra felvételéből/eljátszásából állt. A videó vágása és effektekkel való megspékelése külön digitális kompetenciafejlesztő kalandnak mondható, hiszen sikeresen vettünk minden felmerülő technikai akadályt! A tábor utolsó napján kasszasikerben, teltházas premierben volt részünk a kultúrban!

Csapó 3
A gonosz kobold, aki jó útra tért című, felnőttek által írt mese papírszínház-előadását, a felsősökkel való briliáns munkából inspirálódva, szintén megfilmesítettük. Ennek a filmnek a produkciója már átbillent az első őszi hetekre, mivel megvalósítása komolyabb logisztikát és több erőforrást, kreatívabb megoldásokat igényelt, hiszen a projektben résztvevő összes szülőnek vannak kisebb gyerekei, egyéb elsődleges szempontú kötelezettségei. A forgatás alatt például babáztunk is a bábozás mellett! Ugyanakkor a film premierjét elhalasztottuk a járványhelyzet alakulása miatt… bár kétség nincs afelől, hogy ez a kulturális esemény szintén kasszasikernek, egetrengető ovációnak örvendett volna. Viszont a megvágott, megszerkesztett felvételt mindenki, aki részt vett Jankó meséjének írásában, illusztrálásában illetve a papírszínházas fogratásában, külön-külön megkapta.

A projekt nem zárul le az előadásokkal és a filmpremierekkel. Ez a szépsége ennek az összművészeti, interdiciplináris kalandnak! Egyrészt forgásban, minden családhoz eljut mindhárom toldi mese, az összes háttérrel és bábbal, a papírszínház kerettel együtt, otthoni kötetlen, szabad játékra (a közvetett értő olvasás fejlesztésének céljából, juhéj!).

Másrészt szeretnénk továbbra is használni, megtartani tanodai tevékenységeink között a mesés fakeret kreatívabbnál kreatívabb használatát. Módszertanán eddig is folyamatosan alakítottunk a projekt alatt szerzett tapasztalatok, a szülők és a gyerekek visszajelzései mentén, és ezt továbbra is így tervezzük csinálni.

Toldi mesék. Csapó… folytatása következik.

  •