Szotyi fejlődése

Lehet, hogy itt még nem is örömködtünk, hogy az NI támogatja a tanoda munkáját, elsősorban a digitális kompetenciákat célzó programelemeket. Részt vettünk egy workshopon és egy stratégiai tervezésen a támogatásból – köszi az #újpedagógia csapatának a szakmai inputokat -, a héten pedig megcsináltuk a bemeneti méréseket. Az az elképzelés, hogy két gamifikált projektet csinálunk a felsős és középiskolás korosztállyal a nyár végéig, ahol tanodán kívüli, otthoni, digitális eszközökre és online jelenlétre épülő feladatokat oldanak meg. A bemeneti mérés meg azért kellett, hogy lehessen kimeneti és megnézzük, történt-e valami pozitív változás eszközhasználatban, attitűdben a digitális kompetencia területén.

És ha már a nagyoknak digitális dolgokkal készültünk, akkor gondoltuk, csapunk egy digitális projekthetet a kisebbeknek is, úgyhogy programoztunk, kutyát neveltünk, prezentációt készítettünk, filmet rendeztünk, zenét írtunk és térképészkedtünk 16 lelkes alsóssal a héten.

Már a tanodába érkezés programozott volt. A Kiwi című – Igazgyöngyös kiadású – társasjáték kártyáit használva programoztuk a gyerekek lépésszámát és lépésirányát, így jutott mindenki az asztalhoz egy-egy székhez. Itt QR-kódról kellett megnyitniuk egy videót, ahol egy robotkutya programozását mutatták be.

Ez a kedves kiskutya nálunk a Szotyi nevet kapta. Mivel hangvezérelt, így az egyik pedagógusunk nevelte, de a gyerekek segítségével, instrukcióival. A hét végére megtanult: forogni, énekelni, játszani, aludni, elszégyellni magát és persze szépen hallgatott a nevére is.

Az idomítás után visszaültünk az asztalhoz és egy közös, tanodás prezentációt készítettünk. Minden gyereknek volt saját diája, aminek beállíthatta a színét, ahova leírhatta a nevét, betűtípust és színt választva, készült róla  egy kép, amit beillesztett, illetve keresett valamilyen kedvencéről egy képet az interneten és azt is beszúrta. Jövő héten azokkal is végignézzük, akik a projekt elején voltak, hogy mindenki láthasson mindenkit.

És jöhetett a művészkedés. Először stop motion rövid filmeket készítettünk, majd a zeneszerzésbe is belekóstoltunk egy online zeneszerkesztő programmal. Utóbbiak kapcsán jövő héten lesz még egy szavazás is, keressük a tanoda himnuszát.

Végül a Google Maps segítségével sétálgattunk Toldon, műholdas nézetből pedig térképrészleteket is nyomtattunk. A hét végére összeállt egy olyan térkép, amin majdnem minden, a projektben részt vevő gyerek otthona megtalálható.

Rengeteg alkotással és élménnyel gazdagodtunk és hát picit piszkálgattuk ezt fránya digitális kompetenciát is. Önmagában egy hét nem ér sokat, de hivatkozási pont lehet a következő hetek foglalkozásain, abból pedig már lehet építkezni.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!