Önkéntesek programjai
A megszokott társasjátékozás és kézműves foglalkozás mellett nem csak a kollégák, de általában az önkéntesek is készülnek külön programokkal. A harmadik táborba érkező önkénteseink extra programjai: a 0-3 éves korosztálynak egy joghurtfestés, a nagyobbaknak egy drámásfoglalkozással és egy szabadulószoba. Az ő beszámolóikat olvashatjuk ebben a blogban.
Joghurt festés (Zsuzsa)
A legapróbb tanodás gyerekeknek is készültünk programmal a harmadik tábor keretén belül, azaz a 0-3 éves korosztálynak édesanyjuk kíséretében. Mondókázással és énekléssel kapcsolódtunk, hangolódtunk egymásra, majd bababarát festékkel pacsmagoltunk egy különböző anyagokat és különböző textúrájú felületeket tartalmazó “vásznon”, speciálisan a totyogóknak előkészítve. A festékünk ehető volt, joghurtot használtunk, amit ételfestékkel színeztünk meg, ha netán megkóstolnák a picik (és kétség ne essék, megkóstolták). Marokecseteket, szivacsokat, fülpiszkálókat és természetesen ujjacskákat, kezecskéket használtunk a kreatív munkához. A legkisebbeknek teljes-testes festési lehetőséget biztosítottunk nagyobb papíron a földön. A pacsmagolást követően kijárt egy jókora vizezés az eszközök és a festékes tálak kimosásával, ami szintén jó mókának bizonyult a délelőtti forróságban.
Dráma foglalkozás (RÓza)
Az idei harmadik táborban az alsós gyerekeket bevezettük a versek világába, így alakult meg a dráma foglalkozás, amiben 9-11 éves gyerekek vettek részt. A foglalkozás La Fontaine: A holló és a róka című versét dolgozta fel, amit együtt értelmeztünk a gyerekekkel és átbeszéltük a számukra idegen szavakat. A foglalkozás célja a vers előadása volt, melyhez a gyerekek színészi képességeit fejlesztettük. Kiemelten dolgoztunk a szép artikuláción, a térérzékelésük javításán, valamint a társaik iránti figyelem és tisztelet erősítésén is. Elsőkörben a testünk feletti uralmat gyakoroltuk, ugyanis különböző mozdulatsorokat követve kellett feszes tartásból elérni egy ernyedt pozíciót a padlón. Majd több játék is következett, ezek főként arra trenírozták a gyerekeket, hogy jobban figyeljenek a társaikra és a környezetükre. Ilyen játék volt például a hangpárosító, ahol néhány kijelölt tárgyhoz társítottunk egy hangot, és amikor az a hang megszólalt (taps, fütty stb), akkor a hozzátartozó tárgyat kellett megérinteni. Az érzelmek kifejezéséhez az érzelemvásár nevű játékot hoztuk, ahol a gyerekek egy-egy érzelmet mutattak az arcukkal és a többieknek ezt fel kellett ismerni. A tiszta és szép artikuláció érdekében egy mondókát ismételgettünk a gyerekekkel (Erdő szélén házikó…), amit különböző hanglejtésekkel kellett előadni, például ordítva, suttogva vagy épp növekvő hangerővel. A játékok végén a megszerzett tudással a gyerekek lelkesen gyakoroltak a tanoda színpadán és egy vicces előadással zárult a program.
Szabadulószoba a médiatudatosság témájában (Jázmin, Regi)
A közösségi média sokszor egy útvesztő, erről beszélgettünk a 10 év felettiekkel két körben, egy szabadulószoba keretei közt. Különböző ügyességi, kooperatív feladatok megoldásával és a közösségi média platformokkal kapcsolatos kérdések megválaszolásával juthattak ki az online „fogságból”. Szó volt többek között digitális lábnyomról, jelszóbiztonságról és az „Instagram vs. valóság” témát is érintettük. A kihívásokat csapatban teljesítették a gyerekek. Mindegyik után közösen ötleteltünk-beszélgettünk arról, hogy hogyan tehetjük biztonságosabbá az online teret magunknak. Tízen vettek részt a programon, két csoportban és mindkét alkalommal lelkesen, a saját ötleteiket megosztva, együtt beszélgetve jutottak ki, így a célként kitűzött kollaboráció, egymásra figyelés is sikeresen megvalósult.