Egy pályakezdő első éve – tanodapedagógusként

A pedagógia szak elvégzése után sok kérdés kavargott bennem az elhelyezkedéssel kapcsolatban. Képesítésünk alapján hivatalosan pedagógiai asszisztensek vagyunk. Miután Finnországban láttam, hogy a pedagógiai asszisztensek aktívan részt vesznek a tanórai munkában, szinte osztályfőnök helyettes szerepben, hasonló helyet kerestem, ahol gyerekekkel együtt tudok dolgozni és valamilyen formában segíthetem az utukat.

Mi a szerepünk a tanodában?

Először kezdem azzal, hogy milyen szerepet szánnak nekünk mások. A falubeliek elvárása általában az, hogy az iskolai tananyagot mi támogassuk amikor ők elakadnak. Eddig hallottak alapján a tanodában tanulás a klasszikus tantárgyak mint a magyar és matek gyakorlását jelenti elsősorban. 

A tanoda pedagógusokhoz természetes bizalommal fordulnak és kis ismeretség után is, ránk bízzák a gyereküket, a nagyobbakat akár egy egy hetes táborra is.

Ugyanakkor nem feltétlenül tekintenek ránk úgy mint “hagyományos” pedagógusokra. A szerepünk kicsit máshova esik, de pont emiatt tudunk olyan bizalmas, közvetlen kapcsolatot kialakítani a családokkal, amit az iskolai keretek között ritkán lehet.

A legfontosabb visszajelzések mindig a gyerekketől jönnek. Többnyire úgy érzékelem a legnagyobb igény a tanodára nézve az, hogy ne úgy tanuljunk mint az iskolában. De minden gyerek más, van olyan mentoráltam is aki pont, hogy céltudatosan jön mindig, iskolai tanulnivalóval vagy szorgalmi lehetőséggel és akkor lepődik meg ha megpróbálunk kilépni a megszokott tanulási módokból.

Amikor a foglalkozásterveimet összeállítottam az év első részében, gyakran kaptam magam azon, hogy próbálok megfelelni az elvárásoknak. Ha egy szülő valamit megjegyzett, figyeltem rá, hogy ezek a szempontok erősítve legyenek. Vagy az iskolai tananyagot követve próbáltam haladni azzal ami egy ideális helyzetben elvárva van az adott korosztálytól. Csakhogy ebben a környezetben semmi sem ideális. Plusz ott van az aránytalanság is hiszen nekik hetente több tanórájuk van egy adott tárgyból, hozzánk pedig heti egyszer jönnek, másfél órára. Az év során felismertem, hogy ezeknek az elvárásoknak nem kell mindenáron megfelelni. Mostanra jobban ismerem a gyerekeket is, merek rugalmasabb lenni. A foglalkozások tervezésénél legtöbbször a tanuló érdeklődéseiből merítek,  hogy személyre szabott tervek készüljek. Ez az egyik erőssége a tanodának, itt van lehetőség teljesen egyénre szabni a foglalkozásokat.

Ez alatt az egy év alatt sokszor voltam bizonytalan,  de szerencsére olyan mentoraim vannak, akikkel minden dilemmámat meg tudom beszélni. Mivel mind más területről jövünk és különböző témákban vagyunk jártasak mindig akad olyan aki segít egyes kérdésekben új nézőpontot találni.

A következő tanév kezdetével szeretném ha a gyerekeknek a “tanulás” szó nem jelentene olyan negatívat, mint amit most érzek rajtuk. Célom a jövőre nézve az is, hogy ne csak a tanodában történő tanulást tudják pozitív élményekhez kapcsolni, hanem legyen maga a tanulás valami olyan amit maguknak is formálhatnak.

Jó gyakorlatok:

Szeretnék megosztani pár jó gyakorlatot amiket gyakran alkalmazok a foglalkozásaimon.

Több gyerekkel is kialakultak kis rutinjaink egyik közülük amikor lebontjuk a foglalkozást lépésekre. Finn iskolában figyeltem fel először erre a módszerre, ott az osztálytermen belül alkalmazták önálló tanulás időben. Az elképzelés az, hogy a tanuló is előre tudja milyen feladatokra számíthat és ezek elvégzését saját maga vezeti. Amikor a foglalkozás elején megnézzük milyen feladatok lesznek nem csak kíváncsivá teszi a tanulóimat, de lehetőséget kapnak beleszólni a sorrendbe és maguknak alakítani az elvégzést.

Vannak olyan praktikát amiket a korábbi tanoda pedagógusoktól lestem el ilyen például a szék helyetti jógalabda használata. Fontos az egyénre szabott tanulási környezet és az izgő mozgók koncentrációját tudja befolyásolni egy ilyen labda alkalmazása.

Az egyetemen sok digitális tanulási felülettel ismerkedtem meg, és a tanodában láttam először ezek valódi, gyakorlati hasznát. Év elejen sok interaktív tananyag készült Genially-n keresztül amik ugyan időigényesek,  viszont a későbbiekben is gyakran alkalmazhatóak. A Flinga visszatért több klubfoglalkozáson és a nagyobbakkal remekül alkalmaztuk gyors vélemény körökhöz. Régi számomra mégis egészen újnak számít az Okosdoboz felülete amiben gyakorló feladatokat osztályra, tananyagra és tantárgyra lehet szűrni.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!