A természettudós foglalkozások nem maradhattak ki az idei nyárból sem, és nincs megállás, ősszel is teljes gőzzel folytatódnak. Nézzük, mi történt természettudósainkkal az utóbbi két hónapban.

Első táborunkban egy izgalmas űrutazást tettünk meg újonnan alakult legénységünkkel. Szkafanderbe bújtunk, űrpacalt kóstoltunk, kipróbáltuk a súlytalanságot, saját bolygókat teremtettünk. A további részletekről itt írtunk.

A nyár második felében az állomásos formát is teszteltük: két alkalommal három-három különböző helyszínen rengeteg kísérleteket próbáltunk ki a gyerekekkel először mágneses, súlypontos és vizes témában, másodjára pedig lufikkal, erőkifejtéssel és terheléssel, illetve  sűrűséggel kapcsolatosan. A kísérletek leírásával és rövid magyarázatával már bővítettük is ezt a listát.

A mozgalmas nyár után a tanév elejére egy rovaros projekttel készültünk. A héten kezdődik a suli, a gyerekek – minket is kicsit meglepve – mégis ki voltak éhezve egy kis tanulásra. A srácok számára erre – meg persze a projektre – való bemelegítésként érdekes témával készültünk: az élőlények rendszerezésével. Korábban már foglalkoztunk a sarkvidéki és sivatagi állatokkal, és akkor nagyon tetszettek nekik azok az alkalmak. Viszont most egy kicsit távolabbról indultunk, ugyanis az élőlény fogalmát jártuk először körül. Minden gyerek kapott jó sok cetlit, választhatott egy számára kedves filctollat vagy ceruzát, és már kezdték is írni, néhányan rajzolni az általuk ismert élőlényeket. A kutya, cica, tigris, oroszlán nagy sláger volt közöttük, szinte mindenkinél megjelentek ezek az állatok. Néhányuk azonban egzotikummal is megörvendeztetett minket, kevés embernek jutna eszébe medúzát, angolnát, harcsát vagy éppen polipot mondani elsőre. A növények említése szinte mindig az állatok után történt. Ha valaki akár már egyet is megemlített, a többiek egyből kiabálták is a következőt, általában gyümölcsöt, fát vagy a kedvenc virágaikat. Aztán harmadsorban az ember is előkerült mint élőlény.

A feladathoz készítettünk egy kis vizuális segítséget is, egy katicát, melynek kinyithatók voltak a szárnyai. Ezek alatt az élőlények csoportjait tüntettük fel, melyekhez a gyerekek beragasztották az általuk készített cetliket. Itt kiderült az első igazi érdekesség, ugyanis az egyik rubrika, a gombáknak a helye üresen maradt. Elsőre senki nem értette, hogy egy növény – mert ugye a gomba nem állat – miért van külön a többitől, de aztán végül fény derült az igazságra. Fel is osztották a helyet mérges gombákra és „rendes” gombákra.

Ezután a katica egyik szárnyát letakartuk, az állatos fele viszont nyitva maradt, hogy ezzel a csoporttal foglalkozzunk többet. Egy gyerek vajon mi alapján különbözteti meg az állatokat egymástól? Vannak cicák és vadcicák. Vannak tojásrakók és vannak, akik nem raknak tojást. Van olyan, amely a földön él, a levegőben, vagy a vízben. Vannak picik és nagyok. És még számtalan szempontot lehetne sorolni. Végül megegyeztünk egy kicsit nagyobb csoportosításban, és aszerint választottuk külön őket. Csontos vagy nem csontos, mi ezt a kategóriát tartottuk most a legfontosabbnak. A srácok ez alapján is ügyesen rakosgatták a cetliket. A kutya, cica, tigris, ló, sas, gyík mind jó helyre került. Meg a katica és a pók is külön, de aztán belejöttek, és plusz papírosok írásával a csiga, giliszta, bogár, lepke is megtalálta méltó helyét.

Utolsó feladatként mindenki egy-egy rovarral ismerkedett meg, melyet véletlenszerűen húztak három pakli egyikéből. Volt, aki lepkét választott, volt, aki bogarat, vagy valamilyen egyéb rovart.  Rákerestünk az interneten az adott állatkára és már lehetett is töltögetni a hozzá tartozó táblázatot, a rovarkártyát, valamint bemásolni egy szép képet. Szóval sikerült egy kis olvasást, szövegértést, számítógépes munkát, földrajzot, hétköznapi életet és még a számokat is belecsempészni a feladatba. Kíváncsiak voltunk az állatok színére, lábaik számára, testrészeikre és hogy mivel táplálkoznak. Megtippeltük, hogy vajon mennyit élhetnek ezek az állatok – rá is csodálkoztunk, hogy milyen keveset  -, és hogy milyen nagyra nőnek meg, sőt az ujjunkkal meg is mutattuk az elképzelt és valós méreteket. Azt is megtudtuk, hogy hasznosak vagy esetleg kártevők-e ezek a rovarok, valamint hogy hol élnek a világban.

Ezzel az alkalommal az volt a célunk, hogy a gyerekekkel rendszerezzük az élőlényeket, hangsúlyozottan az állatokat, ezen belül pedig, hogy megismerkedjenek néhány rovarral. A készített állatkártyákat nemcsak a következő hetekben, hanem a későbbi projektekben is szeretnénk használni. Ezek segítségével megvizsgáljuk majd, hogy valójában milyenek is a rovarok, mik a hasonlóságok és különbségek. Megnézzük, hogyan fejlődnek, nőnek fel ezek a teremtmények. Gyűjtünk párat kint az udvaron, utcán, és a saját szemünkkel is megvizsgáljuk őket, és néhány különlegesebb egyeddel videó keretében is megismerkedünk.

Ádi, Tami

  •  

Szólj hozzá!

Bejelentkezés a hozzászólás írásához
  Feliratkozás  
Visszajelzés
trackback

[…] elején a héten a rovarok játszották a főszerepet. Folytattuk ugyanis a két hete elindított természettudós projektünket azokkal a gyerekekkel, akiket behúzott az előző alkalom, és kedvet kaptak a bogarak, lepkék […]

trackback

[…] arról már írtunk, ezen a héten egy természettudós projekt volt középpontban. A nyilvánvaló célokon túl azt gondoltuk, hogy ez az a forma, amivel […]