Meséltünk már arról, hogy a Kárpátok Alapítványnál meghirdetett “ Roma gyerekek korai képességgondozásához szükséges helyi kapacitások fejlesztése” programon sikeresen pályázatunk, így ennek köszönhetően a nyár elején sikerült beindítanunk a logopédiai programunkat, valamint ennek keretében a toldi Baba-mama klub munkáját, a néhány év óta sikeresen működő iskola-előkészítős foglalkozásokat, és az iskolát kezdő gyerekekkel való tanulást tudjuk támogatni. Most erről szeretnénk egy kicsit mesélni, hogy hogyan sikerült ezeket a szuper új dolgokat bevetnünk az elmúlt időszakban.

A pályázat legfontosabb célja az volt, hogy biztosítsunk szakembert és olyan környezeti feltételeket teremtsünk, ahol lehetőség van arra, hogy a gyerekek logopédiai fejlesztése megtörténjen. Ehhez természetesen rengeteg minden nem állt rendelkezésünkre, így lett a tanodának szép nagy tükre, felmérő füzetei, hívóképei, szerepjátékhoz szükséges eszközei. Erről már kicsit írtunk is itt.

Sőt lettek hangszereink is. Játékra, auditív differenciálásra.

Arra is igyekeztünk hangsúlyt fektetni, hogy legyenek olyan dolgok a kezünkben, amik egyrészt az óvodás életkorban fontos, fejlesztendő területeket céloznak meg, másrészt hiányoztak eddig a tanodából és esetleg az alsós gyerekekkel történő tanulás során is használhatóak legyenek.

Beszereztünk hát néhány nagymozgást fejlesztő eszközt. Ki hány félgömbön tud végigmenni anélkül, hogy letegye a lábát?

És néhány finommotorikát fejlesztőt is. Így készültek egész nyáron óriási tornyok és nagy gyöngyös nyakláncok.

Egy szép, nagy abakuszra is vágytunk, ami sokszor, sokakkal használunk amúgy is. Számkörbővítésnél mennyiségek kirakására és leolvasására, de összeadásnál, kivonásnál, szorzásnál, osztásnál és pótlásnál is jól jön.

Ezeket a mátrix játékokat pedig azért szeretjük, mert amellett, hogy ebben az esetben pl. a szín és a formafelismerést fejlesztik, de közben egy nem egyszerű rendszerben kell tájékozódni oszlopok és sorok között, ami kezdetben nehéz, de néhány alkalom után szuperül látszik vele a fejlődés a gyerekeken. És ami pluszban jó, hogy önállóan is használható, mert a megoldást a gyerek megtalálja a kép hátoldalán. Persze, egyelőre még nem itt tartunk.

Ez most egy kis ízelítő volt, még rengeteg minden bevetésre vár első, második vagy éppen harmadik alkalommal, de nagyon boldogok vagyunk, hogy ennyi újdonságot tudunk belevinni a foglalkozásokba.

  •