Tavasszal, a karantén kezdete után fokozatosan próbáltunk felépíteni az online térben valamit, ami hasonlít a tanodára. Ebbe a folyamatba egy idő után a szülői klubok is becsatlakoztak, így távolról, messenger hívásokon keresztül sikerült négy alkalmat megvalósítani. Ezek közül kettőt mi tartottunk, egyet arról, hogyan érintette a szülőket a tantermen kívüli digitális munkarend, és egyet az ovisok mozgásfejlődéséről. Két szülői klub pedig a mesék köré szerveződött, az egyiken Harcos Bálint olvasta fel nekünk a Szofi tüsszent című könyvét, a másikon pedig Bajzáth Marcsi vezetett tovább minket a mondókázás, éneklés, mesélés világában. Ezekhez az alkalmakhoz eszközök is kapcsolódtak, melyek közül néhány mesekönyvet a távollétünk ellenére is sikerült eljuttatni a családokhoz.

Bár örültünk, hogy a karantén alatt ezt az elemet is fenn tudtuk tartani, nagyon vártuk már, hogy a szülői klubok is újra személyesen folytatódjanak. És nem csak amiatt, hogy fizikailag egy helyen legyünk a találkozókon, hanem mert erre az időszakra olyan alkalmakat terveztünk, amiknek a nagy részét már helyi szakértők, az óvoda és az iskola pedagógusai tartják. Az első két tábor alatt összesen öt ilyen alkalom valósult meg, nézzük, miről szóltak ezek!

1. alkalom – betűtanulás, összeolvasás, olvasás
Hosszú idő után az első személyes alkalmat a Biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola intézményvezető-helyettese és tanítónője, Nagyné Nagy Marianna tartotta. Vele az olvasás, az értő olvasás tanulásához hasznos tippek mellett arról is beszélgettünk, hogy már a betűtanulás előtt, ovis korban is mennyi mindennel lehet fejleszteni ezt a területet (pl. pólók vagy testvérek közti különbség kereséssel vagy a gyerekek napjának elmesélésével). A gyakorlás persze csak úgy lesz hasznos igazán, ha dicséret is társul hozzá, így a gyerekeknek sokkal több kedvük lesz a gyakori próbálgatáshoz.

2. alkalom – íráselőkészítés, betűírás
Erre a szülői klubra egy másik tanítónő érkezett az általános iskola alsó tagozatából. Hodosánné Juhász Mária arról mesélt nekünk, hogy a gyerekek a mozgásfejlődésben mikor jutnak el oda, hogy az íráshoz szükséges finommozgásokat el tudjanak végezni, és hogy milyen apró trükkökkel lehet ezt óvodás és iskolás korban fejleszteni (pl. csipeszelés, gyurmázás, apró dolgok szétválogatása). Néhány ötlet kipróbálása mellett erről az alkalomról minden szülő a gyermekének szóló feladatlapokkal és egy-két tanáccsal térhetett haza.

3. alkalom – a felsős matematika alapjai
Kovácsné Kulcsár Judit az általános iskola felső tagozatán tanít, ő a matematikatanulás támogatását célzó tevékenységeket mutatott nekünk. Olyan ötleteket, amik a figyelmet, a memóriát vagy épp a monotonitástűrést fejlesztik (pl. szomszédhoz intézett kérés megjegyzése, diópucolás), ezek piszkálgatása ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek gyorsan és pontosan tudjanak számolni. Emellett a visszajáró kiszámolása, a pontösszekötés vagy sütésnél a megfelelő arányok megbecslése is hasznos matematikai feladat lehet. Sőt, akár egy blokk vagy egy buszjegy is remek apropót adhat egy kis számoláshoz.

4. alkalom – iskolára készülés az oviban
Ezen az alkalmon Ceglédiné Csősz Erzsébet a Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Toldi Tagóvodájának óvónője segített minket az óvodások fejlődésének közelebbi megismerésében. Vele a mozgás, a gyakorlás, az ismételgetés és az önálló próbálgatás szerepéről beszélgettünk sokat. Ezek, bár a szülők türelmét gyakran próbára teszik, igen fontosak ahhoz, hogy a gyerekek egyedül fel tudjanak öltözni, vagy be tudják kötni a cipőjüket, mire iskolába mennek. Sok eszközt és ötletet is kipróbáltunk, olyanokat, amiket a gyerekek az oviból már ismernek, és amiket otthoni alapanyagokból (pl. joghurtos pohárból, gombokból) is könnyen el lehet készíteni.

5. alkalom – iskolára készülés otthon
Kristál Ági 2014-ben kezdett nálunk önkénteskedni, azóta elvégzett egy óvodapedagógia szakot és dolgozott óvónőként is, így a szülők most megismerhették ezt az oldalát is. Ezen az alkalmon arról esett szó, hogyan tudják a szülők otthonról segíteni az iskolára való felkészülést. A szűkebb körben tartott szülői klub miatt nagy hangsúlyt lehetett fektetni az egyéni kérdésekre, problémákra. Elsősorban a pozitív várakozás kialakításáról beszélgettünk, később pedig szóba kerültek eszközök, játékok, tevékenységek, amik mind elősegíthetik, hogy az iskola első éve könnyebben menjen. Felmerültek félelmek is a szülőkben az iskolakezdést illetően a konfliktuskezelés kapcsán. Erről közösen gondolkodtunk, ötleteltünk. A beszélgetés közben egy eszközt is elkészítettünk, ami a finommotorikát, koncentrációt fejleszti, amikre mind nagy szükség lesz majd az iskolában.

Remek szülői klubokon vagyunk túl, melyek nagy részén a szülők különösen aktívak voltak. Sok kérdés és hozzászólás érkezett a szakértőkhöz, aminek azért is örültünk, hiszen éppen ez az egyik fontos célja ennek a projektnek. Ugyanakkor azt is éreztük, hogy a második tábor végére többen elfáradtak, ami azért érhető. A táborok hetei ezen a nyáron különösen intenzívek a szülők számára is, a rendszeres programokon túl (asszonyközösség, fiatal anyukák klubja), több baba-mama klubbal, kézműves és papírszínházas foglalkozásokkal is készülünk nekik. A következő héten ezért kicsit alakítunk majd a rendszeren, hiszen nem túlterhelni szeretnénk őket, hanem olyan alkalmakat szervezni, amiket hasznosnak találnak és élveznek is.

Ági, Tami

  •