Mozgásban

Nagyjából egy hónapja megígértük, hogy idén kicsit gyakrabban beszámolunk egyéni esetekről is a tanodában. Akkor egy ovis kislányt mutattunk be, most egy kicsit nagyobb, negyedikes fiú tanodás történetével szeretnénk megismertetni titeket.

A kisfiú 2017 őszén nagycsoportosként érkezett a tanodába. Amikor először járt nálunk, a foglalkozása félbeszakadt. Ahogy ilyenkor szoktuk, egy felméréssel készültünk neki, ebből azonban csak pár feladatot tudtunk úgy-ahogy megcsinálni vele. Ez volt az első látványos probléma, amit a további hetekben is tapasztaltunk: nem tudott néhány percnél tovább egy tevékenységre koncentrálni. Szinte bármi el tudta terelni a figyelmét akkor is, ha épp valaminek a közepén volt, például egy vonalat húzott az egyik járműtől a másikig. Kis idővel ezután kiderült az is, hogy finommotorosan is sok nehézsége akad. Gondot okozott neki a vágás, a ceruzafogást előkészítő feladatok, és nem alakult ki egyértelműen a laterális dominancia sem nála, gyakran váltakozott, hogy melyik kezét használja épp rajzoláshoz, dobáshoz, papírfogáshoz. Szembetűnő volt emellett, hogy nagymozgás terén is vannak elakadásai, nem ment babzsák dobálásnál az elkapás, célzás, a megfelelő erővel dobás, de más ügyességi játékokban, sportokban sem volt sok sikerélménye.

Közben elkezdtük megismerni, mi mennyire motiválja, a járművek, főleg a kocsik érdekelték minden mennyiségben, és persze a tabletezés, azt mindig nagyon várta a tanulás után. Tél közepére aztán a figyelme kicsit javulni kezdett, a tanulási naplóban megjelentek 3-as értékek is a 2-esek mellett (4 a maximum), azaz előfordult, hogy nem zökkentette ki minden apró történés, csak néhány alkalommal terelődött el a figyelme. Nagycsoport végére folytatódott ez a tendencia, de az egész évet nézve a figyelmének átlaga 2,38 lett. Elsőben és másodikban a koncentráció terén sokat fejlődött, ebben elvitathatatlan volt az iskola hatása is. Míg elsőben 2,6 volt a figyelmének átlaga, addig másodikban hatalmas ugrást láttunk ezen a téren: az átlag 3,49 lett. Gyakran előfordult, hogy végig oda tudott figyelni a 40-45 percen keresztül is a feladataira. Megérkezett oda, amit az iskola már első elején elvárt volna tőle.

Jött azonban ebben az évben egy újabb nagy falat, ami ezúttal nem csak a figyelmét tette próbára. Bár a számkörbővítésnél úgy tűnt, a számfogalma nagyjából rendben van 100-as számkörben, a műveleteknél teljesen elakadt, nem akartak összeállni neki. Közben az iskola haladt előre, tavasszal már a szorzótáblát kellett vele gyakorolni. Ez azonban sehogy sem ment, vissza kellett lépni vele az összeadás-kivonásig, onnan a helyi értékek erősítéséig, innen pedig nem sikerült harmadik elején sem elmozdulni. Igaz, ebben a karantén időszak és az online tanulás sem segített.

Ekkor egy pályázat kapcsán ketten elvégeztük a „Dyscalculine Program – A diszkalkulia korszerű terápiája” 30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzését, és elkezdtük kicsit jobban megérteni, mi lehet a gond nála. Odairányította a figyelmünket egy elakadásra, ami sok más területre is kihat – és amivel az évek során már annyiszor találkoztunk -, a mozgásra, ezen belül is a keresztmozgásokra. Bár komplex mozgásfejlesztéshez nem értünk, és nincs is olyan diagnózisa a kisfiúnak, ami alapján el lehetne indulni, megpróbáltunk a meglévő keretek közt olyan feladatokat adni neki, amik támogathatják a fejlődését ezen a területen. Emellett matekból is visszaléptünk, kisebb számkörben a számfogalom erősítése mellett az ujjak használatával is erősebben foglalkoztunk. És ez valahogy elkezdett működni. Meglepő módon azonban nem a matematikai feladatok megértésében történt hirtelen változás, hanem a motivációjában. Míg a képzés előtt a matekozások során jellemzően néhány feladatnál mutatott érdeklődést, 2021 január közepétől a tanulási naplónkban csak 4-es értékeket kapott erre a területre, azaz végig érdeklődő volt. Egész évben a teljes foglalkozást nézve a motivációjának átlaga 3,49 lett, ami jelentős fejlődés a korábbi 3,08-as és 3,26-os értékekhez képest.

A kisfiú idén már negyedikes. A nehézségei matekból nem tűntek el egy csapásra, nem is fognak, viszont gyűjtött sok pozitív tapasztalatot a kudarcélmények mellé. Találtunk olyan tevékenységeket, amik közben szeret matekozni. És jutott még egy újdonság is idénre, aminek hatására még tovább nőtt a motivációja – az eddigi foglalkozások átlaga 3,71. Szeptember óta egy projekt keretében egy lego farm világát építette, bővítette minden héten, ez adott keretet a feladatainak. Mutatjuk, milyen menő lett a végeredmény.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!