Pop it-tel az élet
Nagy népszerűségnek örvend mostanában a pop it elnevezésű stresszcsökkentő játék. Eredeti funkcióján túl egyre többen használják különböző területek fejlesztésére vagy tantárgyi gyakorlások során, és hát végül minket is elért a pop it láz. Tulajdonképpen egy buborékfóliáról beszélünk, amit számtalan alkalommal és számtalan célra fel lehet használni. Többféle méretben, színben, formában vásárolható és mi még nem találkoztunk olyan gyerekkel, aki ne imádta volna az első pillanattól kezdve. (Sőt, nálunk valaki már a helyét is tudja és felsős klubbokon rendszeresen veszi elő és szórakozik vele perceken keresztül.) Nekünk két darab négyzet alakú 100 bogyós és egy kisebb, négyzet alakú 36 bogyósunk van.
Mintahogy legutóbb a Mozgáskottát, így szeretnénk most a pop it-et is bemutatni kicsit. Mire használjuk, mennyire jönnek be a saját vagy innen-onnan szedett ötleteink, milyen terveink vannak még vele.
Ha valamiből sok van, amit ráadásul ki-be lehet nyomogatni, könnyen jön az ötlet, hogy ez matekhoz biztos jó lesz. És tényleg, az egyik leggyakoribb terület, ahol elővettük az eszközt, a számfogalom erősítés volt. A buborékokat le lehet számolni egyesével, ráadásul nem csak egy irányban, a visszanyomogatás is legalább ennyire izgalmas. Ez pedig segíti nemcsak oda-, de visszafelé is az elszámolást 20-as, 50-es és 100-as számkörben, sőt a legkitartóbbak a két nagyobb pop it-tel a 200-as számkörbe is kitekinthetnek. Persze egy bogyó nem csak egy egyest, hanem tízeseket, százasokat is jelölhet, így mozdulattal tudjuk támogatni a számlálást nagyobb számok esetén is. Eljutottunk több gyerekkel tízesével 100-ig, százasával 1000-ig, ezresével 10.000-ig, de választottunk kevésbé gyakori ciklikus számsorokat is, volt, aki tízesével 10-től 300-ig vagy százasával 5200-tól 6100-ig számolt el az eszköz segítségével.
Egy másik terület, aminél nagyon bevált nálunk a pop it, a mennyiségek összehasonlítása volt. Az egymás alatti sorok, a buborékok rögzített helye és egyforma mérete remekül támogatta elsős-másodikos tanulóink esetén a több-kevesebb, 1-gyel több, 1-gyel kevesebb fogalmak megértését, az egyik kislánynak a pop it segítségével állt össze igazán ez a dolog. A 10×10-es elrendezés miatt az abakuszos és számtáblás feladataink egy részét is elő tudtunk venni, de itt már többször éreztük, hogy segítene, ha nemcsak a mennyiség látszódna, hanem az egyik pop it-re rákerülnének a számok 1-től 100-ig. Jól tudtunk még használni az eszközt a helyi értékek megerősítésére is szintén 100-as vagy 50-es számkörben, de azt is el kell ismerni, hogy ez néha már túl macerásnak bizonyult. Van egy bevett kopogásunk, amivel tízeseket és egyeseket szoktunk jelölni (egy ujjal simítás=10, egy ujjal koppintás=1), és szeretjük ezt valamilyen taktilis tevékenységgel is összekötni. A lekopogott mennyiségek kirakását pop it-tel is kipróbáltuk és bár működött, a rengeteg buborék tízesével benyomkodása még akkor sem volt egyszerű, ha az eszköz hátulját használtuk. Jó ötletnek tűnt még a pop it az összeadáshoz, kivonáshoz is, különösen tízesátlépésnél, ám ez eddig egyelőre kevésbé vált be. A tízes elrendezés miatt a 10-re pótlás és a bontás elméletileg jól működhetne, de ehhez nekünk a számtábla sem mindenkinél vált be, lehet, hogy itt is valami hasonló nehézség lehet. És végül egy kevésbé egyértelmű, de annál izgalmasabb matekos terület: a szimmetria. Egy nagycsoportos tanulópárosunk a kisebb pop it-tel kipróbálta, mennyire tudja a másik által benyomott bogyó tükörképét megtalálni. Simán!
A pop it kiválóan használható az olvasástanításnál is. Már akkor elő lehet venni ezt az eszközt, ha a gyermek még nem tud olvasni, csak a szótagokkal, illetve a hangokkal ismerkedik. Mi például azt a feladatot próbáltuk ki a gyerekekkel, hogy felmutattunk egy képet vagy mondtunk nekik egy szót és szótagolás közben egy-egy sorban annyi bogyót kellett lenyomni ahány szótagból áll a szó, persze itt is figyeltünk arra, hogy balról jobbra haladjon. Kicsit később ugyanezt a feladatot megcsináltuk a hangokra bontásnál is csak annyi különbséggel, hogy annyi hangot kell lenyomni, ahány hangból áll az adott szó. Utána ezt a feladatot kiegészítettük azzal, hogy az éppen tanult hangnak a helyét nyomja vissza a lenyomott bogyók közül. Például, ha p hanggal foglalkozunk, azt a szót mondjuk a gyermeknek, hogy pingvin, akkor lenyom hét bogyót, mert hét hangból áll a szó és az első buborékot kell visszanyomni, mert az első helyen van a p hang. Továbbá a hang és a betű egyeztetésre is egy nagyszerű eszköz. Ezt mi úgy valósítottuk meg, hogy kis pici cetlikre ráírtunk betűket és blu tack-kel a pop it bogyóira ragasztottuk össze-vissza. A feladat pedig az volt, hogy mondtunk egy hangot a gyermeknek és annak a betűjelét kellett lenyomnia, amit hall. Ez a ragasztós módszer picit macerás volt, ezért arra gondoltunk hogy veszünk egy olyan pop it-et is, amelyikre felírjuk majd sorban az abc betűit és könnyebben tudjuk majd használni.
A matekos és magyaros területek mellett még rengeteg mindenre használtuk és szeretnénk használni a jövőben is. A legalapabb, ami minden feladat alatt eljön (még ha nem is akarjuk), a finommotorika fejlesztése, hiszen folyamatosan az ujjunkkal dolgozunk. Az ujjizmok erősítése, a koordináció, az ujjak differenciált mozgása, az ujjak megnevezése mind-mind előkerülhet. Ezenkívül a balról jobbra történő haladási irány, koncentráció is könnyen gyakorolható, fejleszthető. Utóbbi például, ha meghatározott ujjal kell sorban végignyomkodni a sort vagy két nyomás között még egyet tapsolni is kell. Mivel a pop it-ből van többszínű variáció is, ezért a színek megnevezésére, azonosítására, egyeztetésére is tudjuk használni.
Szóval, amint látszik, rengeteg lehetőség van ebben az eszközben és az interneten keresgélve vagy egy-egy foglalkozás közben még számtalan ötlet jöhet velünk szemben, jó szívvel ajánljuk mindenkinek, a gyerekeknek tuti tetszeni fog.
Csenge, Julcsi, Tami