Vitázó felső

Meséltünk már a középiskolásaink vitaklubjáról és picit arról a tervünkről is, hogy szeretnénk a vitázást kisebbeknél, pontosabban ötödik osztálytól felfelfe is kipróbálni. Az ötlet nem teljesen újszerű, hiszen az öreg motoros vitázók egy része is felsőben, 5-6. osztályban ismerkedett meg először az érvelés és vitázás fortélyaival. Három kísérleti alkalmat tartottunk és bár ezzel a mini vitaklubbal csak közvetetten kapcsolódtunk a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány Egy hajóban evezünk programjához, de az általuk kidolgozott mérési naplót és természetesen a számtalan ötletet, gyakorlatot és tudást is használtuk a tervezés és kivitelezés során. Ebben a blogban a mérési naplót segítségül hívva meséljük el, hogy hogyan zajlottak a foglalkozások. 

A három alkalmat az internet és internethasználat köré fűztük fel. Először csak az internettel, mint szóval, jelenséggel foglalkoztunk, második alkalommal már az internet adta lehetőségeket, internethasználati szokásainkat vizsgáltuk meg. Utolsóként pedig leszűkítettük a kört a közösségi médiára, fajtáira, használatára és funkcióira.  Megismerkedtünk az érv képlettel és több vitagyakorlattal is (Hová állsz, Kétsarkos vita, Négysarkos vita, Véleményvonal), de egyéb területet is birizgáltunk a feladatok során, például az internetes keresést, kutatást vagy asszociációt. 

Ez volt a szakmai tartalom, amit előre jól kigondoltunk és amiben a témához és a vitához kapcsolódó céljaink is remekül megjelentek. De nézzük, mit sikerült ebből megvalósítani! A mérési napló és az emlékeink alapján is az elégedettségünk az első alkalmon maximális volt, a másik kettőn viszont inkább azt láttuk, hogy “fáradtak voltak és folyamatosan zizegtek, mozogtak, piszkáltak” és “emiatt azért sok idő ment el arra, hogy légyszi kicsit figyeljetek”. Érthető, péntek délután kiskamaszként van csomó más folyamat is, ami működik, de abban is biztosak vagyunk, hogy ha legközelebb ehhez a formához nyúlunk, érdemes lesz közösen szabályokat alkotni és akár egy nyugodtabb időpontot keresni. Ahogy az is egyértelműen látszik, hogy “extra figyelmet kell arra fordítanunk, hogy egyben tartsuk őket”. Ez egyébként más klubalkalmakon is előfordul, amire kiscsoportos gyakorlatokkal és célzottabb csapatépítéssel is lehet majd reagálni. Motivációból viszont nem volt hiány, bár nem mindenki érezte magához passzolónak mindig a vitát, bizonyos részek, témák be tudtak húzni mindenkit. Az érvek kapcsán pedig azt láttuk, hogy “többnyire használnak érveket”, és bár sokszor maguktól véleményt vagy állítást fogalmaztak csak meg, kérdezéssel, segítséggel alá is tudtak ezek közül néhányat támasztani. Összeségében tehát nem vagyunk teljesen elégedetlenek, leginkább azt sajnáljuk, hogy a jó érvek, gondolatok sokszor elvesztek a nagy nyüzsgésben, másra figyelésben. Közben viszont a vitázás és az internetbiztonság témája is fontos nekik és nekünk is, így biztosan próbálkozunk még ezekkel!

Julcsi, Tami

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!