Természet a tanodában
2015 tavaszán kezdtünk el a tanodában természettudományokkal foglalkozni, eleinte kísérletezéseket végeztünk a gyerekekkel, aztán egyre több és több projektet húztunk fel valamilyen természettudományos témára. A célunk igazából azóta is az, hogy kicsit felkeltsük a gyerekek érdeklődését, kíváncsiságát ilyen irányokba is, megmutassunk jelenségeket, érdekességeket, kipróbálhassanak ők is dolgokat. Nem kifejezetten értünk ehhez (bár a fizika területén azért erősebbek vagyunk), de személyes érdeklődés miatt sok mindent magunkra szedtünk és a témaválasztásokon meg az egész természettudományos területen a mi ez iránti szeretünk és érdeklődésünk tükröződik.
A tanév végéhez közeledve picit most visszatekintünk arra, hogy ilyen szempontból mik történtek velünk az évben.
Talán a legizgalmasabb a tavaly nyáron elkezdett madárbarát kert projektünk volt. Odúk, etetők és itatók felszerelésével kezdtünk bele, majd ősszel rendszeresen töltöttük fel az itatókat, télen pedig az etetőket. Mindkettőnek sikere volt, a madarak körében biztosan, de a gyerekek napi tanodás rutinjába is jól beépült. A tavaszi szünetben meg is tartottuk az első odúellenőrzést, ahol izgalmas felfedezéseket tettünk. Azóta is hétről hétre fotókon keresztül kísérjük a tojások és odúk sorsát, de hamarosan a gyerekekkel együtt is be fogunk lesni.

Tavaszi tábori program volt a faültetés. Korábban volt már több évig veteményes kertünk, azzal idén most nem készülünk, de kaptunk rengeteg kis gyümölcsfát, amit kis csapatokban ültettünk el. Azóta is, ha el tudunk kapni egy-egy gyereket a tanulás végén, akkor meglocsolgatjuk a csemetéket, hogy meg tudjanak erősödni és néhány év múlva a gyümölcseiket és árnyékukat is élvezni tudjuk.

Különleges volt még idén, hogy pályáztunk. Résztvettünk ugyanis a Hortobágyi Nemzeti Park “Nagyítóval és távcsővel a természetért” című kétfordulós pályázatán, ahol sajnos nem sikerült döntőbe kerülni a jó nagy versenyben (185 csapat között), de azért szép pontszámmal végeztünk és nagyon kitartóak voltak a résztvevő lányok a kutatómunkában és a feladatok megoldásában.

Persze idén sem maradhatott ki projekthét, amiről részletesen itt írtunk, ezúttal a Föld élőhelyeit ismerhettük meg egy kicsit jobban. A tanulások során is rendszeresen előkerülnek a kísérletek vagy ismeretterjesztő könyvek. Van, akinek a tanulás során az a motiváló, ha a végén egy általa választott kísérletet megcsinálnak. Így egy harmadikos fiúval majdnem az összes kísérletező szettünket kipróbáltuk az idén.

De sokszor egy-egy szövegértési feladat része a kísérlet. Ez azért is jó és szeretjük, mert hosszabb-rövidebb mondatokkal, tagolással ügyesen lehet az adott gyerek olvasási szintjéhez igazítani a szöveget és közben sokszor nem is tűnik fel az olvasás.

Nem kell viszont feltétlen ismeretterjesztő könyv, hogy előkerüljön egy-egy kísérlet vagy egy kis kutatás. Berg Judit Tökmagok a tűzhányón című könyve olvasása során sokat beszélgettünk arról, hogy léteznek-e még vulkánok, de vulkanikus eredetű kő és egy vulkános kísérlet is előkerült a foglalkozások során.

Sem a természettudományos kísérletezgetés, sem a természet felfedezése nem fog véget érni az év végével, nagy valószínűséggel a nyáron is elő fognak újra kerülni mindenféle izgalmas dolog és arról is majd mesélünk egyet.
