A tanulások elején a héten a rovarok játszották a főszerepet. Folytattuk ugyanis a két hete elindított természettudós projektünket azokkal a gyerekekkel, akiket behúzott az előző alkalom, és kedvet kaptak a bogarak, lepkék és más rovarok világában való további elmélyüléshez.

Az egész projekt során fontos célunk az egyes állatokkal kapcsolatos ismeretek bővítésén túl minél több hasonlóság és különbség megtalálása, melyek alapján kategóriákat tudunk megnevezni, illetve belefoghatunk valamiféle rendszerezésbe. Fontosnak tartjuk ehhez csatlakozva a rovarok és más állatok, illetve a bogár, lepke és egyéb rovar fogalmak differenciálását, pontosabban ezek megkezdését. Második alkalmunk ez utóbbi köré szerveződött.

Kezdésként az első foglalkozáson elkészített állatkártyák kerültek elő – sajnos egyelőre még nem nyomtatott formában. Arra voltunk kíváncsiak, mennyire emlékeznek a gyerekek az általuk vizsgált rovar nevére, illetve mennyire tudják megtippelni, hogy bogárról, lepkéről vagy másféle rovarról van-e szó. A kategóriák kiválasztása után egy kis egyéni munka következett: minden résztvevő félrevonult egy laptoppal és fülhallgatóval, hogy megnézzen egy-egy pár perces részletet David Attenborough Az Élet c. sorozatának rovarokkal foglalkozó epizódjából.

14365239_1211547312220381_1728685537_n

Az itt látott, hallott információkat persze nem kellett senkinek magában tartania, a videónézés végeztével összeültünk, és belepillantottunk mindegyik részletbe közösen is – de most már a gyerekek narrációjával.

Miután mindenki elmesélte a legérdekesebb tényeket az általa – és néha a másik által – megfigyelt állatról, az eddigi ismereteink és az újonnan szerzett információink birtokában belevágtunk a rendszerezésbe. Egy lepkéről, egy katicabogárról és egy hangyáról készült vázlatos ábra kapcsán beszélgettünk néhány pl. a testfelépítésüket érintő hasonlóságról, és megneveztünk különbségeket elsősorban a szárnyaikkal kapcsolatban. Ezután már csak a válogatás volt hátra: az előző alkalomra készített plakátunk katicájának szárnyfedői alá bekerült egy újabb réteg, melyen az állatkártyákon szereplő rovarokat illesztettük be a lepkék vagy  bogarak rendjébe, illetve az egyéb rovarok közé.

A heti foglalkozások elsősorban a videórészletek miatt a tervezettnél kicsit hosszabbra sikerültek, így néhányan a rendszerező fázisba már nem akartak bekapcsolódni. Természetesen ez is belefér, és összességében úgy látjuk, sokan érdeklődnek továbbra is a téma iránt. A folytatásra pedig nem is kell sokat várni, harmadik alkalmunkra már a következő héten sor kerül.

Addig is, akit érdekel, ezen az aloldalon a korábbi természettudós foglalkozásainkról is olvashat.

  •  

Szólj hozzá!

Bejelentkezés a hozzászólás írásához
  Feliratkozás  
Visszajelzés
trackback

[…] ekkor indítjuk el az új projektjeinket, amiből idén volt már természettudós a bogarak világáról, ezen a héten pedig startol egy angolos és egy történelem projekt, amelyek remélhetőleg […]