Ahogy azt nemrég írtuk, az Open Society Foundations támogatásából ebben a tanévben több olyan projektet is szeretnénk megvalósítani, amivel az otthoni tanulást segítjük. Ezek közül a matematikai kompetencia fejlesztéséhez kapcsolódóan az őszi szünet előtt elindítottunk egy helyi, levelezős matekversenyt. A hangsúly a többi projektelemhez hasonlóan elsősorban itt sem a versenyen, hanem a rendszerességen van. A gyerekek a tanév során különböző témákban egy-egy személyre szabott, rövid feladatot kapnak nekik címzett borítékokban, amit ha megoldanak, a következő hétre már érkezik is az újabb feladat. Ez gyerekenként akár 30-35 alkalomnyi matekozást is jelenthet egy évben, ami elég jól hangzik, főleg úgy, hogy ez az iskolai és tanodai tanulásokon túli, otthoni gyakorlásokat jelent.

A tanodai szolgáltatásokhoz hasonlóan a levelezős matekban való részvétel is önkéntes, első körben olyan tanulókat vontunk be, akiket motiváltnak gondoltunk az önálló gyakorlásra. Nyolc fővel indultunk, de ezen hamar módosítanunk kellett, egy ötödikes lány ugyanis reklamált, hogy ő miért nem kap feladatot. Persze adtunk neki is egyből, és remek lett így az indítás, egyelőre ő a leglelkesebb résztvevőnk a beküldések alapján. A kezdeti érdeklődés egyébként a többieknél is meglepett minket, az első forduló megoldásai az őszi szünetben extrém sebességgel érkeztek vissza hozzánk, a legtöbben még aznap elküldték vagy elhozták a tanodába. Egyelőre ez jobb iránynak tűnik az előző évi szülői klubokhoz kapcsolódó házi feladatoknál, bízunk benne, hogy a motiváció így tovább is kitart majd.

A levelezős matekkal kapcsolatban a fejlődést mérni szeretnénk a projekt elején és végén is. Mivel ezek önállóan, pedagógus és részletes magyarázás nélkül megoldható feladatok, elsősorban nem minőségi, hanem mennyiségi szinten figyeljük a javulást a számfogalom, a műveletek, a mérés, a geometria, a logika és a halmazok témakörében. Ezek a területek fixek, de a mérés feladatait az otthoniakhoz hasonlóan a gyerekekhez igazítottuk, mindenki a hozzá közel álló számkörben, őt érdeklő eszközökkel oldhatja meg őket. A feladatok megoldásához 30-120 másodperces időkeretet biztosítunk, és az ebbe a szűk időbe beleférő hibátlan megoldásokat számoljuk.

A bemeneti mérések még zajlanak, ennek összeállításban segítségünkre volt a Dyscalculine program. A diszkalkulia korszerű terápiája című online továbbképzés, amit néhány hete ketten elvégeztünk. A projekt végén ugyanezt a feladatsort csináljuk majd végig a gyerekekkel, arra számítunk, hogy – részben talán az extra matekozásoknak köszönhetően is – a területek több mint a felében kimutatható lesz a fejlődés.

  •