Dobozba zárt matek

Négy hete matekozunk a szülőkkel. Na nem matek feladatokat oldunk meg velük, legalábbis nem a szó legszorosabb értelmében, hanem egy dobozt töltünk meg saját készítésű matekos eszközökkel, és ezekhez találunk ki játékokat. Otthonra, a gyerekeknek.

A doboz ötlete a tavaszi karantén időszak végén fogalmazódott meg bennünk. Az online tanulások alatt gyakran volt hiányérzetünk, sok más mellett például az eszközök terén is: sokszor jól jött volna, ha egy-két, a tanodában is használt eszköz ott lett volna a gyerekeknél. Ezzel párhuzamosan a szülői klubokkal is szerettünk volna előrelépni, és nagyobb hangsúlyt fektetni az otthoni tevékenységekre. Ez a két gondolatunk összeért, és az Open Society Foundations támogatásából januárban újrainduló szülői klubokon ismét a matek került a középpontba.

Minden alkalmat egy gyors játékkal kezdtünk, hogy az új eszközzel saját élménye is legyen a szülőknek, és persze azért is, mert ők is és mi is szeretünk játszani. Ezután következett az eszközkészítés, itt mindenki egy saját készletet vágott, rajzolt, ragasztott, csinosítgatott a gyerekeinek. Közben játékokon és feladatokon gondolkoztunk, és arról beszélgettünk, melyik gyereknek milyen számkör, alakzat vagy elrendezés lenne a legmegfelelőbb. Kidíszítettük a dobozt is, aminek az oldalai így minden alkalom után új, kitapogatható eszköz darabkákkal gazdagodtak. Az alkalom végén pedig egy-két szülő mindig maradt, hogy posztot írjon a Toldi asszonyok közössége facebook csoportjába az elkészített eszközről és a játékötletekről. Ezeket most itt is összegyűjtöttük.

1. Számkártyák

Elkészítés: Kis kártyákra figurákat ragasztottunk vagy pecsételtünk. Mindegyikre különböző mennyiséget, lett köztük üres lap is, és néhányan műveleti jeleket is készítettek. Lelamináltuk és kivágtuk őket.

Játékok:

  1. Tudáspróba: Felmutatunk egy kártyát, a gyerekek megtippelik, hány figura van rajta. Aki hamarabb eltalálja, megnyeri a kártyát.
  2. Számolós: Két kártyát felmutatunk, a gyerekek összeadják a két mennyiséget és megkeresik az eredményt.
  3. Lefordítva: Lefordítjuk a paklit. Húzás előtt meg kell tippelni, hány figura lesz rajta.
  4. Összehasonlítás: Két kártyát mutatunk. Melyik kártyán van a több figura?
  5. Páros, páratlan: A gyerekek szétválogatják, melyik kártyán van páros, melyiken páratlan számú figura.

Fejlesztési területek: leszámlálás, számlálás gyorsítása, becslés, mennyiségek összehasonlítása, összeadás és kivonás gyakorlása, páros és páratlan mennyiségek

2. Számolókártyák

Elkészítés: Az elsősöknek és a nagycsoportosoknak szám- illetve pöttykártyákat készítettünk, ezeket lelamináltuk és tépőzárat tettünk rájuk. Kétféle színű gyurmát választottunk és elkészítettük a művelethez az alaplapot. A nagyobbaknak 100-as, 10-es, 1-es címletekben pénz cetliket vágtunk ki, és nekik is készült egy laminált alaplap, amire a táblafilccel műveleteket írhatunk.

Játék ovisoknak és elsősöknek:

  1. Kirakunk egy összeadást vagy kivonást a szám- vagy pöttykártyákkal.
  2. A gyerekek kirakják a műveletet: összeadásnál gyurmagolyókat készítenek a két színből, míg kivonásnál kirakják a kisebbítendőt és szétnyomnak a kivonandónak megfelelő számú gyurmagolyót.
  3. Leszámolják az eredményt és kirakják szám- vagy pöttykártyákkal.

Játék nagyobbaknak:

  1. Felírunk egy összeadást vagy kivonást táblafilccel az alaplapra.
  2. A gyerekek a pénzekkel kirakják a műveletet: összeadásnál hozzáteszik, kivonásnál elveszik a megfelelő számú pénzcetlit.
  3. Leszámolják az eredményt és ráírják az alaplapra.

Fejlesztési területek: finommotorika, számolási készség, összeadás és kivonás értelmezése

3. Geometria

Elkészítés: Egy adag spatulát filcekkel kiszíneztünk, mintákkal díszítettünk – néhányan matekos feladatokat is írtak rájuk. A spatulák egy végét durva, a másikat puha tépőzárral láttuk el, így össze lehet őket tapasztani. Összegyűjtöttük, milyen sokszögeket ismerünk, ezek nevét és képét kis kártyákra felrajzoltuk.

Játékok:

  1. Kirakós: Mondunk egy alakzatot, a gyerekek kirakják a spatulákkal.
  2. Kihúzós: A kártyákból paklit csinálunk. A gyerekek kihúzzák egy alakzat nevét és kirakják spatulákkal. A kártyát megfordítva ellenőrzik a kirakást.
  3. Találd ki: A gyerekek kiraknak egy alakzatot, majd megkeresik a hozzá tartozó kártyát.

Fejlesztési területek: finommotorika, geometriai alakzatok felismerése, kirakása

4. Sorozatkészítés

Elkészítés: Különböző színű dekorgumikból geometriai alakzatokat vágtunk ki. A formák hátuljára mágnest ragasztottunk, gémkapcsokat válogattunk több színben. A matekos doboz tetejébe egy mágnescsíkot ragasztottunk és készítettünk egy alaplapot halmazokkal.

Játékok:

  1. Sorozat: A mágnescsíkon elkezdünk egy sorozatot a dekorgumi formákból. A gyerekeknek folytatniuk kell a szabály szerint.
  2. Sorozat 2.: Gémkapcsokkal rakunk ki egy sorozatot, a gyerekeknek ezt kell folytatni.
  3. Válogatás: Mondunk egy szempontot a gyerekeknek (pl. szín, forma, szögek száma). Ők ez alapján kiválogatják és külön halmazokba teszik a dekorgumi formákat.

Fejlesztési területek: finommotorika, logika, szabályfelismerés, szabálykövetés, geometriai alakzatok tulajdonságainak felismerése

És hogy mik a tapasztalatok? Meglepően sok szülő vonódott be, az érintett tizenegy családból hét szülő rendszeresen eljött, a legtöbben legalább három alkalmon részt vettek. A dobozok egyben maradtak, az eszközök nem tűntek el rögtön, ami a kisebb tesók miatt pedig nem kis kihívás a hazavitt játékok esetén. Ugyanakkor többen használták is őket. Eltérő mértékben és rendszerességgel, de négy családban többször is játszottak vele, és érkeztek remek visszajelzések is. Az egyik apuka például viccesen panaszkodott, hogy az egyik nap késő estig játszottak a lányok a számkártyákkal, alig tudta elvenni tőlük és lefektetni őket. Egy anyuka pedig a sorozatkészítős alkalom elején a játéknál kérdezte meg, hogy nem ilyen feladat volt a múltkor a levelezős matekban is? Náluk egyébként pont ez a szülői klubos irány talált be: míg előtte csak néha jöttek vissza tőlük borítékok, a matekos alkalmak óta rendszeresen visszahozzák őket.

A terveink közt szerepelt még egy ötödik alkalom is, amin a méréssel foglalkoztunk volna. Úgy alakult azonban, hogy a járványhelyzet miatt egy kéthetes kényszerpihenőt kell tartanunk, így tegnap felfüggesztettük a személyes foglalkozásokat a tanodában. Reméljük, hamarosan javul a helyzet, de addig is a középiskolásokkal online folytatjuk a tanulást, a kisebbeknél pedig az otthoni tevékenységeket támogatjuk a matekos dobozzal, a levelezős matek feladatokkal és a távmeséléssel.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel!